söndag 12 augusti 2012

Countryfestivalen i Vemdalen (fredag)

Countryfestivalen i Vemdalen arrangerades för 17:e året. I anslutning till Vemdalens camping har ett antal byggnader uppförts och området omges av en palisad. Det gör att det verkligen får den rätta atmosfären. Jag har många släktingar och bekanta som besökt festivalen i flera år men det var mitt första besök i år. Artisterna på årets program var, förutom Woodstate som sista akt på fredagen, för mig helt okända. Fredagens artistprogram recenseras nedan, men jag kan redan nu avslöja att jag är positivt överaskad. Okända namn på affischerna behöver inte betyda att en festival inte är värd ett besök.

Konfrencier på festivalen var Gunnel Persson. Gunnel är till vardags sedan många år sångerska och kapellmästare i GePe band från Krokom.


Cheerful Diligence

Först ut på stora scenen var Cheerful Diligence, ett gäng ryska skolungdomar. Deras musiklärare är intresserad av countrymusik och detta är den tredje kullen ungdomar som får åka ut på spelningar. Jag är riktigt imponerad av dessa ungdomar som var duktiga på att spela, och inte bara på ett instrument utan man byttes av. Sångerskan var endast 12 år gammal, men hade en riktigt fin och stark röst. Resten av gänget var 11-12 år, förutom banjotjejen som var "hela" 16 år. Skönt sound med både steel guitar och banjo. Som sagt så är jag riktigt imponerad över både kunskaper och repertoar. Jag hoppas och tror att vi får se mer av dessa duktiga ungdomar.



Cheerful Diligence
Ålder från vänster, 12, 12, 16, 11 (trummor), 11 och 12 år.



Cheerful Diligence
Gitarrsolo



Cheerful Diligence
Byte av instrument till dragspel



Cheerful Diligence
Sångerskan och batteristen och tillika banjospelerskan

Teri Joyce

Direkt från Texas kom Teri Joyce, en för mig helt okänd countrysångerska. Hon körde en del egna låtar och sjöng riktigt bra med klassisk countryröst. Tyckte dock inte att det lyfte riktigt, även om det inte var dåligt på något sätt. Hon hade ju den otacksamma att komma efter de ryska ungdomarna. Intressant är att en sångerska som hon är ganska okänd i USA, om hon hade varit svenska är jag övertygad om att hon tillhört den svenska countryeliten.

http://www.terijoyce.com/


Teri Joyce
Teri Joyce

Li'l Mo

En annan amerikanska tog därefter över scenen, Li'l Mo från New York. Även här var det absolut inget fel på röstresurser och kvalitet på sången, men repertoaren var inte det som tilltalar mig mest. Lite väl många långsamma låtar från början gjorde att den något fåtaliga publiken inte kom igång riktigt.


Lil Mo
Lil Mo
Li'l Mo

Li'l Mo på Myspace

Crash'n Recovery

Efter detta var det dags för ett svenskt band, Crash'n Recovery. Det här är ett band som jag är helt övertygad om att vi kommer att få se mycket mer av framöver. Sångerskan Linda Engström hade en riktigt skön och stark röst och det var bra drag i framträdandet. Egna låtar,som bland annat spelas på countryradio i Memphis, blandades med välkända låtar av bland andra Johnny Cash och fick igång publiken bra. Om inte det här gänget har ställt upp i country-SM så är det verkligen dags nu! Om ni får möjlighet så missa inte chansen att se Crash'n Recovery.

http://www.crashnrecovery.com/



Crash'n Recovery

Crash'n Recovery

Woodstate

Sist ut på fredagen var Woodstate, bandet från Sundsvall och Stöde. Här var det fullt hålligång från första tonen och eftersom publiken nu vuxit lite längre fram på kvällen blev det bra drag även på publikplats. Efter lite inledande problem med vilken låt som skulle spelas hittade man rätt. De två gitarristerna och basisten turas om med sången och under låten Highwayman sjöng man varsin vers och delade på sista versen, detta då originalgruppen Highwaymen (Johnny Cash, Waylon Jennings, Kris Kristofferson och Willy Nelson) är fyra och sjunger varsin vers. Det framfördes även låtar av Johnny Cash, Steve Earle (Devils right hand), Merle Haggard (Branded man) och andra. Som avslutning tog man under tre låtar hjälp av festivalens konfrencier Gunnel Persson som bland annat sjöng "Anna och mig", en svensk tolkning av "Me and Bobby McGee". Jag tycker att uppträdandet som helhet var mycket bra, det var riktigt bra ös, många låtar man kände igen och sjöng med i. Gruppen har lite ojämnhet i sångkunskaperna, men i övrigt så blir det fullt betyg från mitt håll.

http://woodstate.com/


Woodstate
Woodstate

Woodstate

Woodstate


Woodstate

Woodstate


Woodstate & Gunnel Persson
Woodstate får hjälp av festivalens konfrencier Gunnel Persson.

En recension av lördagens artister följer imorgon.

Fotofyndet, kameratillbehör för cowboys

2 kommentarer:

  1. Tusen tack från oss i Crash n Recovery för den fina recensionen! Vi tar det som en komplimang att ni trodde att vi spelade covers när vi i själva verket har skrivit alla låtar själva. Hälsningar/Linda från Crash n Recovery

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!

      Kul att ni läser recensionen. Om det är ett faktafel i den så ber jag om ursäkt för det, jag hade en notering om att ni körde en Johnny Cash-låt. Oavsett så var alla låtarna bra. :)

      /Christer

      Radera