onsdag 24 december 2014

Mannen som standardiserade jultomten

Jultomten, eller den person som kom med gåvor på julen, har genom historien sett ut på lite olika sätt. Den man vi ser idag, med röda kläder, vitt skägg och stor mage, har vuxit fram genom en sammanvävning av olika figurer. En av dessa är Sankt Nikolaus, som var en senare helgonförklarad biskop som levde på 300-talet. Han var känd för sin kristliga givmildhet och avbildas ofta med röd biskopsdräkt med detaljer i vitt och grönt. Det är också han som givit tomten dess engelska namn Santa Claus.

Jul, eller dess företrädare yule som firades i många germanska kulturer och inträffade vid samma tid som dagens jul, hade ett firande som kopplades till guden Oden. I olika skrifter beskrivs han som en man med långt vitt skägg. I olika illustrationer senare har konstnärer skapat bilder av tomten, men det var med hjälp av reklamtecknaren Haddon Sundblom och en reklam för Coca Cola på 1930-talet som bilden av tomten kom att standardiseras. Detta tack vare att Coca Cola lät tomten se likadan ut år efter år, under en period om minst ett tiotal år. Detta räckte för att den bilden av jultomten skulle bli den vanligast förekommande.

Haddon Sundblom var av svensk och finsk härkomst och levde mellan 1899 och 1976. Hans far kom från Åland och modern från Sverige, medan Sundblom själv föddes i Michigan. Det är dock inga tvivel om att nordiska traditioner från faderns och moderns sida ligger till grund för mycket av det som blev Coca Colas tomte.

God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar