söndag 2 november 2014

Att ta tillfället när det kommer

Ibland planerar man en fotografering i flera dagar för att när man väl är på plats inse att alla förberedelser var förgäves. Men ibland är det också precis tvärtom. Häromdagen var jag och sambon ute på en promenad på ett mindre elljusspår i skogen. Efter en bit mötte vi ett par som berättade att de sett ett par älgar i en kraftledning en bit bort. Älgarna hade försvunnit och paret hade gått in en bit i krafledningen för att se om de kunde se var de tagit vägen, men utan lycka.

Utan några större förhoppningar så tog jag fram kameran, som jag av ren tillfällighet hade med mig, monterade på min 70-200 och ställde in kameran. Vi gick i tystnad fram till kraftledningen och stod och spanade en stund och se, där var ju älgarna. En älgko med en kalv. De stod helt stilla och spanade åt mitt håll på ca 250 m avstånd, så jag började smyga mig fram i kraftledningen. Sakta och försiktigt, stannade och tog några bilder med jämna mellanrum. Till slut var jag bara ca 75 m ifrån älgarna och tog bilden nedan. Men då tyckte älgkon att jag var nära nog så då sprang de båda iväg längs kraftledningen i andra riktningen.

Så kan det gå till när man hastigt och lustigt fångar vilda djur på bild.

Älg (Alces alces)


Fotofyndet, kameratillbehör för den prismedvetne fotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar