onsdag 7 maj 2014

Bildkomposition med Gyllene snittet

Det gyllene snittet, ett sätt att komponera bilder och annat som varit känt inom konsten sedan många hundra år tillbaka. Faktum är att det gyllene snittet finns beskrivet redan under Pythagoras livstid (580 f.Kr-495 f.Kr). Ni vet, han med Pythagoras sats. Orsaken sägs vara att man såg det här speciella förhållandet återkomma i olika geometriska former, bland annat pentagrammet.

Men vad är då det gyllene snittet och varför ska vi tänka på det när vi fotograferar? Ja, bakgrunden är att en del visa män kom tidigt på att det gyllene snittet var ett sätt att uppnå total harmoni i konstverk och annat, och att man tyckte sig se att naturen följde denna regel i många skapelser som vi människor tyckte var vackra. Under renässansen (ca 1400-1600) var det många som slaviskt följde det gyllene snittet i sina tavlor, skulpturer och annat.

Men rent matematiskt, vad innebär det gyllene snittet? Jo, om man tar en sträcka och delar in den i en längre del a och en kortare del b, så förhåller sig längden a till b på samma sätt som a gör till hela sträckan.

På exemplet, en bild 900x600 pixlar, ser vi uträkningen att a (556)
förhåller sig till b (344) på samma sätt som a (556) gör till hela
sträckan (900). Faktorn är hela tiden 1,6. Detsamma gäller för
höjden (600) som delas in i delsträckorna 371 och 229.
För att uppnå harmoni i bilden ska man alltså försöka lägga huvudmotivet i skärningspunkten mellan linjerna, eller enkelt uttryckt lite vid sidan av och lite ovan eller nedan mittlinjerna i bilden. Om man vill leka lite med en bild kan man prova att i efterhand beskära den. Då ser man att om man får huvudmotivet i mitten så kan bilden ofta upplevas som tråkigt, och med huvudmotivet väldigt långt ut mot ett hörn kan den upplevas som mer dramatisk. Det gyllene snittet är då något mitt emellan.

Nästa gång ska vi titta lite på ett annat sätt att göra samma sak, nämligen tredjedelsregeln.

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar