söndag 6 januari 2013

Söndagstips: Teknikland i Östersund

Teknikland i Östersund är ett museum för militaria och teknik och är en relativt ny företeelse. Verksamheten i den här formen startade 2010, men historien går längre tillbaka än så. Östersund har sedan många, många år varit en garnisonsstad och som mest fanns det tre regementen i Östersunds Garnison, A4, F4 och I5. Dessutom byggdes på senare år ATS, Arméns Tekniska Skola på ett område i anslutning till A4 kasernområde.

A4, Norrlands Artilleriregemente, bildades 1893 genom sammanslagningar av en division vardera från Svea och Göta Artilleriregementen. Inflyttningen i de nybyggda kasernerna i Östersund påbörjades i september 1893. A4 fanns fram till 31 december 1997 då det lades ner som en följd av försvarsbeslutet året innan. A4:s traditioner överfördes då till A8 i Boden. Några intressanta fakta är att A4 var först av alla med att prova lastbil som dragfordon till artilleripjäserna. Trots detta var man sist av alla artilleriregementen med att avhästa och sista året man grundutbildade ett hästanspänt pjäsbatteri var 1953-54. A4 var det första regementet som grundutbildade en fördelningshaubitsbataljon med Haubits m/77B, pjäsen som är mest känd som den som såldes till Indien i det som senare kom att bli Boforsaffären. Regementets motto var: "Framåtanda, fältmässighet, sammanhållning"

Haubits m/77B, den modernaste artilleripjäsen som fanns
på A4. Tillfördes två fördelningshaubitsbataljoner med
början under utbildningsåret 1993/94.

Foto: Mats Engfors/A 9/Försvarsmakten

F4, Jämtlands Flygflottilj, var en flygflottilj som verkade på Frösön utanför Östersund mellan åren 1926 och 2005. Som en av de första flottiljerna bildades Fjärde flygkåren i samband med att flyget blev ett eget vapenslag i och med 1925 års försvarsbeslut. Man flög under åren med en mängd av Flygvapnets mest kända flygplansmodeller, bl a Saab B 17 (1944-1948), J 26 Mustang (1947-1953), Tp 78 Norseman (1951-1959), J 28B Vampire (1952-1956), J 29B/E/F Tunnan (1956-1967), J 32B Lansen (1966-1970), J 35D Draken (1969-1984), JA 37 Viggen (1984-2004) och var vid nedläggningen under omskolning till JAS 39 Gripen (2004).

J26 Mustang, ett av de legendariska jaktplan som fanns på
F4 Frösön.

I5, Jämtlands fältjägarregemente, var ett infanteriregemente i Östersund verksamt under åren 1670-2005. Under åren 1998-2000 under namnet NB 5. Med sin historia i Ångermanlands, Medelpads och Jämtlands regemente som sattes upp 1646, utbildade man infanterisoldater under 335 år på Frösön och senare i Östersund. Trots sitt namn hade inte verksamheten vid I5 någon jägarstatus inom Försvarsmakten. Sista gången grindarna stängdes på I5 var den 8 april 2005. Regementets motto var: "För Sveriges ära, för Sveriges makt, över berg, över dal, skallar Jämtlands jakt".

Hägglunds Bandvagn 206, ett av de viktigaste transport-
medlen för fältjägarna på I5.

Med detta så har vi konstaterat att det funnits gott om militär närvaro i Östersund med omnejd och att det finns minnen och traditioner att bevara. Under åren före 1994 så började därför medlemmarna i Svensk Flyghistorisk förening Jämtland Härjedalen, som är en regionalavdelning av den rikstäckande föreningen, att skissa på ett museum vid Optands flygfält. Eftersom flyget var det som låg medlemmarna i SFF närmast så var det fokus på det, men även lottakåren hade en intressant historia att berätta. Efter massor av ideellt arbete invigdes så muséet Jämtlands flyg- och lottamuseum hösten 1994, och öppnades för allmänheten i maj 1995. Under åren närmast efter detta så lades först A4 ned, senare även I5 och F4. Detta ledde till att deras samlingar av historiskt intressanta föremål behövde någonstans att visas upp, och detta blev till slut Teknikland. Bakom Teknikland står Optand Teknikland AB, bildat av tre ideella föreningar - Militärhistoriska föreningen i Jämtlands län, Jämtlands flyghistoriska förening och Jemtlands Veteranbilklubb samt Jämtlands länsmuseum Jamtli. Teknikland ingår i nätverket för statens försvarshistoriska muséer, SMHA.

Målet för muséet är att skapa aktivitet, därför är det många av föremålen som man får trycka på, testa och leka med. Det finns bland annat en fallskärmsgunga som man kan få hänga i. Bland utställningarna 2012 märks bland annat Spioner, Bilarna i öst och väst, Flygmotorns utveckling, Gröna gubbar överallt, Mobförrådet, Krigs- och vägbasen och Flyg och Lotta.

Några öppettider för 2013 finns inte på hemsidan, men under 2012 var det alla dagar 18 juni-19 augusti förutom midsommarafton och midsommardagen. Entré för vuxna 150 kr, barn 0-18 år gratis. Mer information på Tekniklands hemsida, http://www.teknikland.se/

Uppdatering: Sedan detta inlägg skrevs har en konkurs inletts mot ägarbolaget Optand Teknikland AB. Det ser idag ut som att Jamtli kommer att köpa upp konkursboet och fastigheterna för att bedriva verksamheten vidare. Planerar du ett besök gör du bäst i att besöka hemsidan för att se aktuell status.

Senaste nytt 2013-01-04: Lösningen för Teknikland klar – bara påskriften saknas

Bilderna nedan är från Jämtlands flyg- och lottamuseum. Föremål och uppställningar kan vara annorlunda på Teknikland.

TP78 Noorduyn Norseman,
ambulansflygplan 1949-1959

SK 16, Noorduyn Harvard II B - AT - 16,
skolflygplan 1947-1972

Pilot i SK 16

J 35 D Draken, Saab 35,
jaktflygplan 1960-1999

Terränglastbil GMC CCKW, amerikansk överskottsmateriel
inköpt efter andra världskriget. 

Det imponerande luftintaget på J 29 F, Saab 29 Flygande tunnan,
jaktflygplan 1950-1976

Servering i Svenska Lottakårens regi

En av lottakårens uppgifter var att utbilda och tillhandahålla
personal till flygstridsledningscentraler.

Flygstridsledning

Hangar med J 35 Draken. Liknande hangarer fanns rumt om i
Sverige på krigsbaser och vägbaser, som snabbt kunde tas i
bruk vid behov. Långa breda raksträckor på Europa- och
riksvägar är ofta gamla vägbaser för Flygvapnet.

Fotofyndet, vi har kameratillbehör för ditt museibesök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar