tisdag 9 juli 2019

Sundsvallsbilder

Hade en dryg timmes väntan i centrala Sundsvall häromdagen och tog mig till Kulturmagasinet och Sundsvalls Museum för att se Paul Hansens utställning "Vittnesmål". Många gripande bilder, även om jag ibland inte kom överens med hängningen. Någon text hade hamnat på en annan vägg än bilderna den beskrev bland annat. Bilderna är gripande, men om man får en liten beskrivning av vad det är man ser kan det kännas ännu mer.

Utställningen pågår 29 juni till 29 september. Ett besök kan varmt rekommenderas!

Efter det gick jag omkring på stan och sökte motiv. På axeln hade jag en klassisk setup, småbildsformat och en fast 35mm. Det finns pressfotografer som levt hela sina yrkesliv med bara småbildsformat och en 35:a. Om det blev några resultat? Det överlåter jag till dig att avgöra.

Stora Torget Sundsvall, Stadshuset
Stadshuset och Stora Torget

Guld Carlsén, guldsmedsbutik
Guld Carlsén, guldsmed med klassisk skylt som borde K-märkas

Ja Nej Vet ej, livets ständiga fråga
Livets ständiga fråga

Johanssonska hemmet, som ibland kallas Villa Port Arthur. Gustaf Johansson
som bodde i huset, var direktör på Johannedals Trävaruaktiebolag.

Kvarteret Tillbudet, byggt 1898-1907

Gamla brandstationen, i korsningen Köpmangatan/Skolhusallén. Byggd 1899
efter ritningar av arkitekt Knut Gyllencreutz

Sundsvalls högre allmänna läroverk, idag Hedbergska skolan. Invigd 1886 och
har numera namn efter A.P. Hedberg, grosshandlaren som finansierade bygget.


/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar