söndag 21 juli 2019

Platser

En sak som alltid är bra att ha är ett arkiv med platser där man kan fotografera. Om man får ett uppdrag eller ett TFP-samarbete, så kan det vara lättare att sätta sig och titta i ett arkiv för att hitta en lämplig plats, istället för att bara sätta sig och tänka efter.

Därför har jag gått igenom massor av gamla bilder i mitt arkiv, bilder där jag plåtat modeller tidigare men även platser jag besökt av helt andra anledningar. Det kan vara utflykter med jobbet, familjeresor, fotoklubben eller vad som helst. Finns det en bra plats så har jag sparat en bild från det tillfället.

Sedan har jag tittat runt mycket på bilder från platser runt om där jag bor, och om jag hittat bilder med fin bakgrund så har jag lekt privatdetektiv och försökt ta reda på var de är tagna. Oftast lyckas jag. Förutsatt att de inte ligger på privat mark så åker dessa in i platsarkivet. Sedan försöker jag besöka platsen själv innan jag planerar en fotografering där.

På varje plats försöker jag tänka på några olika vinklar redan innan och ta översiktsbilder så att man vet i vilken riktning olika saker ligger. Detta kan vara väldigt viktigt när man väljer tid för fotograferingen, efter hur solen ligger just på den platsen. Appar som hjälper till med det har vi pratat om förut här i bloggen.


När jag skulle fotografera Ulrika häromveckan så gick jag in i platsarkivet och letade upp den här platsen. Den har fördelen att ha lite olika delar åt olika håll, så man har ganska stor chans att få solen åt det håll man vill.


/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar