tisdag 30 juli 2019

Att förstå sig på sin bil

Ibland kommer det inlägg som inte alls har med foto att göra i den här bloggen, och det här är ett av dem. Jag har lite problem ibland med den ena av våra två bilar. Det är en Citroën, och det är många gånger jag ställt mig frågan hur jag kunde komma på idén att köpa en fransk bil. Men nu när det väl är ett faktum så kan man ibland behöva lite hjälp att förstå den. Franska är nämligen inte ett av språken jag behärskar...

Därför har jag skaffat mig en OBD2-adapter och en passande app, som jag tänkte berätta lite kort om. OBD2-adaptern kan läsa av en massa data från bilens olika styrdon, genom att anslutas till en port någonstans i bilen. Ofta i anslutning till förarplatsen, nedanför ratten är en vanlig placering.

Jag valde en adapter som kommunicerar via Bluetooth. Innan jag köpte min egen så lånade jag en adapter av en god vän, och den gick på WiFi. Eftersom jag alltid är uppkopplad mot WiFi-nätet när jag är hemma och avser att använda adaptern hemma så är det lite mer strul att köra via WiFi, så därför valde jag Bluetooth-varianten. Adaptern heter Konnwei och när man satt den i porten så ska man komma ihåg att trycka på den lilla knappen på adaptern. Då startar den igång och tillåter att mobilen ansluter sig till den. Adaptern köptes via Wish och kostade 135 kr plus ca 80 kr i frakt, inkl moms och avgifter. Det finns en manual och en liten skiva till adaptern, men de ligger under skuminlägget i kartongen så de är lätta att missa.



När jag skulle välja app så gick jag helt på rekommendation. InCarDoc Free använde jag till den lånade adaptern och det kändes naturligt att prova den även med Konnwei-adaptern. Det fungerade bra, och jag valde då att köpa Pro-versionen. Den kostade 35 kr och det tyckte jag att det kunde vara värt för att få ut lite mer av adapter och app.

Vid installation av appen så kommer man till ett antal inställningar, som man bör klicka sig igenom. Den första bilden handlar om att man ska beställa en adapter av ett speciellt märke, så jag klickade bort det, men det visade sig vara ett misstag. Senare kommer nämligen minst en mycket viktig inställning, och det är om man vill använda metriska eller imperial-enheter. Eftersom jag valde engelska som språk så var Imperial förvalt, vilket innebär att jag fick miles, gallon, bränsleförbrukning i Miles per gallon, etc. Det gick såklart att ändra, men det var lite meckigt att få till i efterhand.

Man får också hjälp att ansluta sig mot adaptern. Sedan när man startar appen så visas längst ned texten "Connect ", som man trycker på och är då adaptern igång och bilens tändning påslagen så sker en ganska omedelbar uppkoppling. 


Under Diagnostic hittar man felkoder, om man har några. Där man man välja att spara dem och att radera dem. Under Current data finns det intressanta funktioner att ha igång när man kör. Dessa visar till exempel bränsleförbrukning i diagramform, aktuell hastighet, och en del andra vanliga funktioner, men också ovanligare som insugsluftens temperatur. 

För mig var kombinationen av Citroën Jumpy och VW Passat 2.0 TDI riktigt bra, och det ska bli spännande att se när jag får användning av funktionerna nästa gång. 

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar