söndag 4 augusti 2019

Att luras lite med blixten

När jag träffade Michaela för vår första fotografering tillsammans häromveckan så höll vi till på Merlo Slott. Merlo Slott byggdes som sommarvilla åt träpatronen Fredrik Bünsow och var sedan under ett antal år hemvist för SCA-direktörer. Efter det så har det varit SCA:s centralarkiv, vilket det fortfarande är. Mer information om Merlo Slott kan du hitta i det här tidigare inlägget, Merlo Slott, Timrå kommun

Tanken var att vi skulle få en fin solnedgång att använda som ljus bakifrån, kallade för hårljus, rim light eller vad du vill. Tyvärr fick vi inte till platserna som var tillgängliga med solens riktning riktigt, så därför så plockade jag fram ett alternativ. Jag satte min Godox AD200 på ett stativ ganska högt upp, en bit bakom modellen. På blixten hade jag då satt det runda tillbehörshuvudet H200R. Till det har jag också tillbehörskitet AK-R1. Det innehåller flera olika tillbehör, som diffuseringsskiva, grid, en liten snoot, diffusor, och en ring som man kan sätta färgade filter i. Just här så använde jag ett orangefärgat filter, för att få lite känslan av den nedåtgående solen. Jag riktade blixten mot modellens hår och fick den effekten jag önskade.

EC200 Extension head, H200R Round head och några av tillbehören från
tillbehörskitet AK-R1. AK-R1 passar det runda huvudet till AD200 och även
till den nya speedlightblixten V1, med runt huvud.

När jag fotograferade, och även under efterbehandlingen, så provade jag att beskära lite olika. Så ibland var mer av blixtljuset med i bilden, och ibland såg man endast det färgade ljuset på modellens hår.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar