söndag 22 januari 2017

Äntligen flyga Viggen!

Idag ska jag, om inget väldigt oförutsett händer, äntligen få flyga det som jag tycker är det mäktigaste som har flugit omkring i vårt svenska luftrum: Viggen! Men det är inte den enda flygande individen Gustav 52 som ska spakas utan givetvis är det i simulator, men ändå.

Flygplan 37 Viggen, flög första gången 1967 och var i aktiv tjänst från 1972-2007 i fem olika varianter, JA, AJ, SF, SH och SK (med huvuduppgifter jakt, attack, fotospaning, radarspaning och skolning).

På före detta Hälsinge Flygflottilj (1945-1998) i Söderhamn finns idag en simulator som drivs av F 15 kamratförening. Den består av främre delen av en AJS 37 Viggen som tidigare tjänstgjort vid flottiljen. Det är väl ingen överdrift att säga att jag ser fram mot detta. Till sällskap har jag min far, som tidigare varit privatflygare, och en flygintresserad släkting.

Individen som man byggt simulatorn från är 37.081 (extern länk med bild). Det var en AJ 37 som togs i bruk 750818 och var i tjänst till 000908. 921215 var 081 klar med modifiering till AJS, Attack Jakt Spaning, en modifiering som gjordes på totalt 48 plan. Under sina första år gick 37.081 på F 15 som 15-26, flyttades därefter till F 7 Såtenäs som 7-76, sedan till F 10 Ängelholm som 10-76 och sedan åter till F 15 för att bli simulator.

Återkommer med mina synpunkter och reflektioner efter flygningen. Om du vill kan du läsa mer på Söderhamn F 15 Flygmuseum

/Christer

Den enda idag flygande Viggen, en AJSF 37 med namnet Gustav 52. Här
på fjolårets flyguppvisning på Malmen i Linköping.
Foto: Christer Hägglund




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar