måndag 30 maj 2016

Misslyckad porträttsession

Var för en tid sedan ute på en porträttsession som blev ganska misslyckad. Den var nära att sluta i total katastrof i en materialistisk mening, så turen fanns där ändå.

Jag och en modell hade tagit oss ut till havet, till ett ställe där det finns en fyr. Där skulle vi ta en del porträttbilder ljussatta med blixt. Förutsättningarna såg bra ut och vi tog oss dit. Det vi inte hade räknat med var vinden. Det blåser ju alltid vid havet, men det finns olika nivåer på det också, och här blåste det mycket. Vi började i alla fall att förbereda oss och satte upp blixt på stativ och tog några provbilder. Jag använder oftast kamerastativ när jag kör blixt utomhus, då ljusstativen är väldigt ostadiga. Går fram för att diskutera en sak med modellen, när jag hör henne "Nu välter blixten!"

Som tur var så hann jag fånga den i luften på väg ner mot klippan, så det gick bra. Och det var det jag menade att det hade kunnat sluta värre, eller till och med i total katastrof. Det var första gången den här blixten var med ute på ett skarpt uppdrag.

Vi fick packa ihop prylarna igen och hoppa på våra cyklar. Hem kom vi med bara 3 provbilder som inte ens var med rätt kläder.

Lärdomen av den här historien blev att kolla upp vad väderprognosen säger om vind! I appen Clear Outside så finns det uppgift om vindens styrka och riktning, samtidigt som man kan hitta en tid när molntäcket är lagomt.

Så kan det gå!

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar