onsdag 11 maj 2016

Geo Tracker GPS app

Ibland tycker jag att det är smidigt att geotagga mina bilder, när jag är ute på en vandring eller en promenad. I min nyaste kamera, Canon EOS 7D Mark II, har jag GPS inbyggd och kan om jag vill använda den funktionen. Tidigare använder jag mig av min smartphone för att spela in färdvägen och använde då appen Google Tracks. Av någon anledning väljer nu Google att stänga ned Google Tracks och den 30 april försvinner inte bara appen utan även alla sparade spår.

Därför började jakten på en ny app som kunde fungera på samma sätt. Jag ska, eftersom jag nyss sa att min kamera kan hantera GPS-signaler själv, också säga att jag använt Google Tracks till att spara promenader utan kamera, så det är bland annat därför jag vill ersätta den. Jag hittade en app som heter Geo Tracker som jag tycker verkar bra. Den är enkel och visar upp ett tydilgt statistikfönster med uppgift om spårets längd, tid, maxfart, snittfart och några fler data. När man är klar kan man exportera i antingen GPX-format, som är vanligt för att dela mellan olika program, och KML, som är det format som Google Maps använder.

Sedan är det bara att importera in i ditt vanliga geotaggningsprogram på datorn och tagga bilderna med plats. Exempel på hur du taggar bilder med ett gratisprogram finns här Geotagga med gratisprogram

Lycka till! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar