onsdag 4 maj 2016

Alternativt ljusstativ

Jag berättade förut om när jag skulle fotografera en modell i brudklänning och problemen jag hade med att få reflexskärmen att stå som jag ville ha den. Den satt då med en hållare på ett ljusstativ, som man brukar använda inomhus för blixtar. Problemet med ljusstativen är att ytan som fötterna står på är förhållandevis liten, och stativet blir därför inte speciellt stadigt. Om man dessutom betänker att reflexskärmen, 150x100 cm i mitt fall, blir som ett stort segel i vinden.

Det bästa alternativet pratade vi om senast, vilket är en assistent som håller i skärmen, men ett alternativ som kan fungera är att istället sätta reflexskärmen på ett kamerastativ. Kamerastativet är i allmänhet betydligt bredare i basen än vad ljusstativen är. Dock får man i allmänhet inte upp samma höjd.

Det bästa alternativet är som sagt en assistent.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar