måndag 29 juni 2020

Godox-komplettering

Efter att ha funderat ett tag så har jag beställt en komplettering till min Godox-utrustning. För ett tag sedan berättade jag om när jag var ute och fotograferade fyren och kände mig begränsad av att inte kunna styra blixten via fjärr, som jag kan med kameran via wifi. Hittade då Godox A1 som en möjlighet att styra via Godox app och bluetooth.

När jag forskade vidare i saken så upptäckte jag att det fanns ytterligare en möjlighet, nämligen att välja den uppdaterade varianten av X1T-transmittern. Jag har redan ett par X1T, men oftast använder jag min X-Pro då jag tycker att den är mera lättanvänd och mer logisk i sin uppbyggnad. Sedan jag köpte den så har man som sagt kommit med en uppgraderad variant som nu heter X2T. Den har knappar för respektive grupp och en tydligare display än vad X1T hade, och som sagt även bluetooth och möjlighet att styra via appen.



Jag har nyss fått den levererad och testat den lite tillsammans med min Godox V1. Efter att ha kopplat ihop den med min smartphone och Godox-appen så tycker jag att den fungerar bra. Den är snabb att ansluta sig och jag tycker att inställningarna är lätta att förstå och reglera. En sak jag inte har kommit på riktigt är hur man stänger av en grupp i appen, men det går säkert. Att ha blixtar anslutna till en grupp och stänga av den är något jag oftast använder när jag mäter ljuset med ljusmätare. Då är det riktigt smidigt att bara kunna stänga av alla grupper utom en med sändaren, mäta ljuset, gå vidare till nästa grupp, och så vidare.




I sin grundfunktion som sändare tycker jag att X2T är avsevärt mycket lättare att hantera än vad X1T är. Knapparna på ovansidan för att ändra respektive grupp tycker jag har gjort underverk för den saken. Praktiskt också att kunna sätta något i blixtskon på sändaren, som till exempel förlängningshuvudet till AD200 om man vill ha ordentligt med kraft direkt på kameran, som jag visade i ett tidigare inlägg.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar