söndag 21 juni 2020

Semesterunderhållning: Fotopoddar på Svenska

När man har semester och kanske rör på sig, oavsett om det är i bil, cykel eller till fots så kan det vara bra att ha en podcast i öronen. Tänkte ta några inlägg och tipsa om mina favoritpodcasts och börjar med fotopoddar på svenska.

Foto: Robban Strandberg

Bildradion
Göran Segeholms podcast med Hannah Goldstein som sidekick. Pratar ofta om foto ur ett konstperspektiv, och fotokonstnären Hannah Goldstein kommer med initierade kommentarer. Totalt finns det 103 avsnitt av Bildradion och det senaste kom i september 2015. Jag säger senaste ändå, för jag hade kontakt med Göran Segeholm och han sa då att han var sugen på att dra igång podden igen. Avsnitt 59-103 finns på Acast, övriga får man ladda hem från hemsidan bildradion punkt se

Fotopodden
Maria Ekblad hade under ett tag en podcast med inriktning på hennes verksamhet som barn- och gravidfotograf. Tyvärr slutade Maria med podcasten och nu verkar även avsnitten vara borta ifrån Acast. För mig är det helt obegripligt hur man kan lägga ned allt det jobb som krävs för att göra flera tiotals avsnitt av en podcast och sedan låta den försvinna. Att man inte har tid att fortsätta producera nya avsnitt må vara en sak, men det finns gratistjänster som man kan flytta sin podcast till och låta den fortsätta finnas kvar. Kanske finns avsnitten kvar på andra plattformar?

Fotosidan Poddradio
Fotosidan har varit ett begrepp i Sverige i 20 år och podcasten är väl i nivå med vad man kan förvänta sig, med ett undantag: utgivningstakten som är sporadisk. Tidigare chefredaktören Magnus Fröderberg och teknikredaktören Martin Agfors är programledare för en del av podden som är väldigt teknikinriktad. Här pratar man om formen på pixlarna och går väldigt djupt i teknikfrågor. Joakim KE Johansson, Sara Arnald, mfl sköter om intervjuavsnitt med intressanta fotografer. Tidigare hade också Bildradions skapare Göran Segeholm hand om podcasten för Fotosidans räkning. Avsnitt 72-92 finns tillgängliga på Acast, övriga på fotosidan punkt se

Fatta Foto med Maja och Elin
Två skånetjejer som pratar foto, ibland med gäster och ibland själva. Det är stor spridning på gäster och ämnen, från rena teknikavsnitt och arbetsflöde till målsättningar och motivation. I skrivande stund 76 avsnitt varav det senaste kom 11 juni. Finns på Acast. 

Fotosnack med Adam & Martin
En podcast av och med två grabbar som jobbar med foto och video. Betoningen har legat på actionfilm och speciellt på skidåkning, som är en gemensam beröringspunkt och skidgymnasium var även den plats där programledarna träffades. För mig är podden något ostrukturerad och skulle tjäna på ett högre tempo, både i dialogen och i klippningen. Sex avsnitt hittills, utgivna från 24 december 2019 till 30 mars i år. Finns på Acast.

PictPro Podden
John Hagby känner många till som studioljusguru. Han har haft otaliga kurser och demonstrationer och är bland annat Elinchrome-ambassadör. John intervjuar i podden olika fotografer som får berätta om sin vardag och hur man ser på fotografering. Elva avsnitt hittills och podden finns på Spotify men tyvärr inte på Acast.

Att jag anger om podden finns på Acast eller inte beror på att det är min förvalda podspelare och jag lyssnar helst på poddar där. Jag har min kö och mitt system för att lyssna där. Poddar som inte finns på Acast har en klar nackdel. Eftersom det är gratis att ha Acast och att köra ut en podcast via Acast även om den ligger någon annanstans har jag svårt att förstå varför man inte skickar ut den på en så stor plattform, men det kanske finns orsaker till det också.

Det här var några av mina podcasttips för sommaren, hoppas att något eller några passar dig! Har du tips till mig? Tveka inte att höra av dig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar