fredag 5 juni 2020

Raspberry Pi

Häromdagen hittade jag igen min gamla Raspberry Pi, som inte använts på ett tag. För er som inte känner till det så är Raspberry Pi en pytteliten enkortsdator med ett Linuxbaserat operativsystem. Min är som sagt några år gammal och heter Model B. Den drivs med USB-ström och har uttag för skärm via HDMI, Ethernet för nätverk, högtalare och två USB 2.0-uttag för mus och tangentbord. Namnet Raspberry, hallon, har den fått från en gammal tradition att namnge datorföretag efter olika frukter, som Apple Computer, Tangerine Computer Systems (mandarin), Apricot Computers (aprikos) och Acorn (ekollon). Raspberry i kombination med ordet Pi blir en ordlek med hallonpaj.

Raspberry Pi Model B. SD-kortet som sticker ut ger en viss storleksreferens

Tanken var från början att ha den som mediaspelare vid tv:n, men en annan apparat fyllde den funktionen fram till nu i helgen när tv:n byttes mot en modernare smart-tv, så den har suttit kvar vid tv-bänken utan att användas.

Började med att installera ett nytt operativsystem på "pajen" och därefter att söka efter bildprogramvaror. Tanken jag har är att kunna använda den här datorn för att säkerhetskopiera bilder och även kanske redigera lite lätt när jag är ute på turné. Jag har inget sätt att ladda min laptop i bilen, men med den här lösningen så skulle man kunna tömma minneskort och lägga på en extern hårddisk till exempel, med enbart tillgång till 12V. Jag har en batteridriven bildskärm som jag alltid har med mig när jag är ute, då den används i vår livestreamproduktion, och som jag tänker ska kunna användas till detta.


Ska fortsätta provköra datorn lite mer och hitta en lämplig programvara för redigering så återkommer jag med en recension över användbarheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar