torsdag 30 april 2020

Uppgradera bilfotoriggen

Häromåret så byggde jag en rigg för bilfoto som jag använde vid några testtillfällen på min egen bil. Nu börjar jag att bli sugen på att plocka ihop prylarna och lära mig mer om hur man nyttjar riggen på bästa sätt. Riggen består av två fötter med sugkoppar och på dessa sätter man en lång stång, som räcker en bit framför eller bakom bilen, där man hänger kameran. Sedan så ställer man in en lång slutartid på kameran och rullar bilen mycket sakta, ofta med handkraft. I och med att slutartiden är lång så kommer det att se ut som att bilen rör sig mycket snabbt.

Det gäller att hitta ställen att köra på där marken är riktigt slät bara. Många väljer att köra inne i parkeringshus till exempel. Eftersom man bara rullar bilen så är det ju ingen fara, men riggen sticker ju ut en bit från bilen så man behöver ha lite plats.

Tyvärr är 50 mm lite för lång brännvidd för att ta bra bilder i riggen, så det är inget som går att använda i utmaningen jag är med i nu. Förhoppningsvis hinner det bli något test under ledigheten i helgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar