lördag 18 april 2020

En rolig idé

Under påskhelgen fick jag en idé att fota en av barnens leksaksbilar på ett lite kreativt sätt. Tanken var att bygga upp en scen där marken var våt av regn, och solen var på väg att gå ner.

Eftersom barnen är lite större nu så är det ingen som leker med bilar längre, men några står kvar på rummen i alla fall. Hittade en Chevrolet Bel Air från 1955 hos den yngre som fick bli objekt. Jag ställde bilen på bordet i vårt tv-rum, men eftersom det är vitt la jag först ett svart tyg i botten och sedan en plexiglasskiva på. Sedan ställde jag på bilen.

Underlaget och "solen" till höger i bild.

För att få en illusion av den nedgående solen så ville jag ha något som gav en orange ljuspunkt och lite reflexer i underlaget. Min Godox V1 fick bli sol, och på den satte jag två färgfilter för att göra färgen extra stark. Körde med ett fullt CTO (Color Temperature Orange) och ett halvt CTO i hållaren som ingår i tillbehörskitet AK-R1. I samma kit ingår även en snoot av gummi, som ger en liten ljuspunkt.

V1:an med färgfilter med hållare och snoot

Som huvudljus valde jag Godox AD200. För att begränsa ljusspridningen satte jag den i en hållare med Bowens-fäste, där jag satte en reflektor med ett raster.


AD200 med reflektor och raster.

För att öka på mystiken lite så ställde jag min rökmaskin på en stol bredvid. Sedan var det bara att duscha på med lite vatten och testa lite olika varianter.

Hela setupen

I efterbehandlingen valde jag att lägga på lite ljus på bilen. Det syns fortfarande att det är en leksaksbil men bilden lever upp litegrann i alla fall.

Bild 12 i min utmaning i sitt färdiga utförande.

Kamera: Canon EOS 6D
Objektiv: Sigma 50mm f/1,4 DG HSM Art
Huvudblixt: Godox AD200 med "bulb head", reflektor och raster
Sekundärblixt: Godox V1, med ett "full CTO" och ett "half CTO", samt snoot
Kontrollenhet: Godox X-Pro C
Rökmaskin: BeamZ S900
Övrigt: Diverse stativ, svart IKEA-lakan, plexiglas och blomspruta med vatten


/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar