fredag 8 november 2019

Uppdatering i poddutrustningen

Som så ofta tidigare så blir det lite uppdatering av utrustningen när man känner sig för inom något nytt. För någon vecka sedan skrev jag och berättade om min poddutrustning, och efter det så har jag varit ute och använt den lite och beslutade mig för att uppdatera den på ett par punkter.

Zoom H1n

Den första punkten kom faktiskt att bli ett riktigt lyckokast på en gång. Jag investerade i en Zoom H1n som backupinspelning, lika som mina kollegor har. På grund av en miss från mig att inte formatera minneskortet och en oväntat lång inspelning så tog minneskortet slut i min H5:a första gången jag hade H1:an ansluten. Så backupinspelningen kom att rädda de sista fem minuterna av intervjun. Line out på H5:an kopplas till line in på H1n. H1:an är också bra att ha till annat vid andra tillfällen, som att lätt spela in miljöljud till video och annat. En bra investering som kostade 990 kr inkl moms i en av Kjell & Co's butiker.

Zoom H1n ansluten som backupinspelning till Zoom H5.

Zoom EXH-6

Nästa förbättring kommer till mikrofonfrågan när man är fler än två. Zoom H5 har två XLR-anslutningar för mikrofoner och en 3,5 mm för t ex en mygga i X/Y-mikrofonenheten. Efter att ha använt myggan på en inspelning så kände jag det inte var helt rätt. Dels gav den ett helt annat ljud än vad de två andra mikrofonerna gjorde, och dels så stötte intervjupersonen i den flera gånger, vilket gav vår tekniker en del jobb. Så jag investerade i tillbehöret EXH-6 till H5:an. Med den ersätter man X/Y-mikrofonen i toppen med en annan enhet med två XLR-ingångar istället. Så nu kan jag ansluta fyra mikrofoner till H5:an. Jag hade redan en extra mikrofon, en Sennheiser e815S, som jag kommer att använda tillsammans med mina två Supreme DM-58. Jag provar dessutom någon fler mikrofon så att jag har fyra användbara mikrofoner med kabel med mig. EXH-6 kostade 795 kr inkl moms hos Cyberphoto.

Zoom EXH-6, monterad på min Zoom H5 och med 2st TRS eller 6,35 mm-
kontakter anslutna för mikrofon 3 och 4.

H5:an med fyra mikrofoner anslutna, med XLR-kontakter i kanal 1 och 2,
samt TRS/6,35 mm i kanal 3 och 4 i EXH-6.

Bild från förra inlägget som jämförelse, där X/Y-mikrofonen fortfarande sitter
monterad upptill på H5:an

Minneskort

Jag har också skaffat ett större minneskort till H5:an. 4GB som jag hade tidigare räcker länge om man spelar in bara med X/Y-mikrofonen, men om man börjar köra på fyra kanaler så går det åt snabbare. Om man dessutom glömmer att formatera mellan intervjuerna så är katastrofen ett faktum. Ett Verbatim 32GB-kort sitter numera i för att undvika fler missar.

Mikrofonstativ

Den sista kompletteringen består av två ytterligare mikrofonstativ. Ska man podda i 1,5-2 timmar så gäller det att sitta skönt för att kunna ha samma avstånd till mikrofonen hela tiden. Att alla har ett mikrofonstativ som man kan ställa in på ett bra sätt är viktigt.



Nästa inspelning är om ett par dagar, då med bara en person, men efter det ska jag nog intervjua ett driftande par tillsammans, så då får jag provköra alla de nya prylarna ihop.

Sök efter Driftpodden i Acast, iTunes eller Spotify om du vill höra vad det är vi jobbar med!

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar