onsdag 28 augusti 2019

Gruppering av blixtar

En gång för något år sedan när jag använde YongNuo's blixtar och kontrollenheter så gjorde jag ett inlägg om hur jag tänker när jag grupperar blixtarna. Jag har tänkt göra ett nytt sådant inlägg ett tag med Godox-systemet.

De blixtar jag har till förfogande är sex eller sju till antalet. Antalet grupper är fem, därför krävs det lite tanke.

1st AD600 Pro, 1st AD200, 2st SK400II och 2st V860II är blixtarna. Fyra batteridrivna och två nätdrivna för studioarbete. Dessutom en X1R-C, en lös mottagare för icke kompatibla blixtar.

A. AD600 Pro
B. AD200 och X1R-C
C. V860II nr 1
D. V860II nr 2 och SK400II nr 1
E. SK400II nr 2

Att D delas mellan en speedlight och en studioblixt är av den enkla anledningen att jag sällan behöver alla samtidigt, och då känns det som att dessa två är de jag minst använder tillsammans. Jag har dessutom C om jag skulle behöva en speedlight som kicker eller något. Den lösa mottagaren står oftast inställd som B, men den kan jag ändra på om jag ser att jag behöver använda AD200:an samtidigt som jag till exempel använder min andra batteridrivna studioblixt Jinbei HD600V.



I studio, där det oftast inträffar att man använder flera blixtar, kan en typisk uppsättning se ut såhär

A, AD600 Pro används oftast som huvudljus. Den sitter många gånger med sin förlängningskabel på en bom med en stor softbox i änden.
B, AD200 använder jag för extra blixtljus på någon detalj
C, V860II, används sällan
D, SK400II, ofta som friläggningsljus med en strip softbox på ena sidan av modellen
E, SK400II, ofta som hårljus, på motstående sida från D

För att lättare komma ihåg detta och i stridens hetta skilja på blixtarna har jag märkt dem med sina respektive bokstäver. Att A är AD600 och B AD200 är oftast inte svårt att komma ihåg, men vilken som är vilken av D och E kan vara svårare, så därför har jag rejäla märkbokstäver på dem.

Vi är flera som använder våra V860II också, så då är det bra att märka dem så att man vet att man får den man brukar använda och därmed har koll på laddningsstatus och så vidare.

Om man ska leta nackdelar med Godox batteridrivna blixtar så är det faktiskt att batterierna räcker så länge att man till slut inte längre tänker på att man borde ladda innan man ska åka och fotografera. Det finns alltid ström så man måste oftast inte bekymra sig om det. Stor skillnad mot för några år sedan, när NiMH-batterierna i blixtarna jag hade då laddade ur sig på en vecka eller två och det var konstant tomt på ström när man skulle ta en blixt och fotografera något lite snabbt.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar