fredag 16 augusti 2019

Fördelar med förlängningshuvud till blixtar

Blixtarna jag använder är så kallade monolights, vilket betyder allt allting sitter ihop i en enhet. Blixt, blixthuvud (glödlampan) och batteri, allt sitter i en sammanhållen enhet. Det här har många fördelar jämfört med alternativet, som t ex Elinchrome ofta använder, där själva blixtaggregatet är en enhet och blixhuvudet är löst. Om man vill ha batteri så finns det vissa lösningar där man klickar fast det på blixtaggregatet och till vissa andra får man ytterligare en lös enhet med batteriet.

Monolights har sina fördelar, men som sagt, det är inte alltid en fördel. Den är allt-i-ett-enheten blir ganska tung, och att sätta den längst uppe på ett ljusstativ blir inte alltid jättebra. Speciellt inte om man har en softbox eller ett paraply och är ute när det blåser minsta lilla. Därför så har jag skaffat två tillbehör till mina båda batteridrivna studioblixtar. Jag har faktiskt redan skrivit om den ena, när jag berättade hur man kan få extra kräm i sin blixtsko med hjälp av en AD200. Samma typ av förlängningskabel, eller Extension head som Godox kallar tillbehöret, har jag även till min AD600 Pro.

H600P, med originalreflektorn.

Blixten monterad på stativet med en superklämma.


Skillnaden blir stor när man är utomhus. Häromdagen när jag fotograferade en modell vid vattnet i närheten av hemmet så blåste det en del. Den här gången hade jag en assistent som hjälpte mig med att hålla i saker, men ändå så var det skönt att sätta det lilla huvudet i toppen av stativet och den stora och betydligt tyngre blixten längs ned på stativet. Mycket stadigare och mycket bättre.

Att ha den stora tyngden långt ner gör att stativet står
stadigare när man är utomhus.

Så för att summera så tycker jag fortfarande att monolights har sina fördelar, och med en förlängning så kan man även övervinna nackdelarna som finns med den här lösningen.

Till AD600 Pro heter förlängningskabeln H600P och till AD200 heter den EC200. Förutom till dessa finns det förlängningskabel till äldre AD600-modeller. Det finns även en variant där man kopplar ihop 2st AD600-blixtar till ett huvud, som då blir 1200 Ws. Till den populära AD400 Pro finns det ännu ingen förlängningskabel, men det sägs vara en under utveckling.

EC200 med ett färgat filter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar