söndag 1 oktober 2017

Slutartider vid actionfoto

Ett ämne som engagerar och som många har förutfattade meningar om är slutartider vid actionfoto. Själv har jag en ganska liberal inställning till frågan. Vi kan säga i stort att det finns två skolor. En som säger att man ska välja en så kort slutartid som möjligt för att frysa rörelsen. Den andra som säger tvärtom, så lång tid du kan hantera utan att få skakningsoskärpa i bilderna.

Jag fotograferar mest bilsport, och det här är därför skrivet utifrån och gäller i första hand det.

Jag är ingen fantast av att fotografera bilar på bilutställningar. Bilar som står stilla kommer inte till sin rätt. Med en slutartid på 1/4000 på en racerbil så ser den ut att stå stilla. Bilen är fryst mot bakgrunden, hjulen står stilla. Allt som gör att vi tolkar det som att bilen står stilla.

1/400, F/4


Den andra skolan, med så lång tid som möjligt, använder man för att ge objektet fart i bilden. Man har alltså en så lång exponeringstid att man måste panorera, annars blir objektet bara suddigt. Att panorera är en träningssak och måste nötas, nötas och nötas. Här brukar man ha som tumregel att ha en lika lång slutartid som hastigheten som objektet rör sig i. Dvs en bil i 100 km/h = 1/100 sekund. Det är viktigt att man tänker på att välja en fotoplats där bilen inte rör sig mot eller från dig, utan att du kan panorera utan att avståndet till bilen inte förändras. Vissa kollegor vet jag kör med 1/160 jämt, jag har kört mycket med 1/100, 1/50 och nu på slutet experimenterat med 1/25. Då blir många bilder skräp, men de som blir bra blir å andra sidan riktigt bra.

1/25, F/25

MEN, det finns alltid ett men, det finns tillfällen när skolan med långa tider inte passar så bra. Och det är, som jag nämnde, om bilen kommer emot eller åker ifrån dig. Du kan inte panorera i den riktningen, så det kommer obönhörligen att leda till oskärpa. Där har jag kommit fram till "empiriskt", genom försök, att 1/320 fungerar bra i min motorsport. Då är bilen i skärpa, men hjulen snurrar och man får ändå en fartkänsla i bilden.

1/320, F/10

Till syvende och sist så är det ju DU som fotograf som bestämmer hur du vill att dina bilder ska se ut. Vilket utseende är du ute efter just i det specifika fallet? Att träna på dessa metoder så att du behärskar dem alla och har dem i din verktygslåda att välja i fritt är ju det allra bästa.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar