söndag 22 oktober 2017

Alla sommarens resor

För att kunna resa runt i sommar som ett resande teatersällskap på alla driftingtävlingar, totalt ca 820 mil, så måste man ha någonstans att sova. Kravet på detta ställe är att det ligger nära banan, inte blir fullbokat utan man kan få tag i en sovplats, och gärna prisvärt. De här kraven har jag inte fått att gå ihop, så redan förra sommaren började jag snickra på en egen lösning.

Jag åker till vardags i en Citroën Jumpy diesel. En riktigt praktisk bil på många sätt för en företagare. Bra att köra prylar i, kartonger till återvinning funkar jättebra och det är lätt att ha med sig fotoutrustning ut på uppdrag.

För att lösa sovproblemet byggde jag helt enkelt en säng i skåpet på Jumpyn. Eftersom den ena av mina söner ofta är med på tävlingarna går den att bädda ut till en dubbelsäng, med gott om sovplats för oss båda. Dessutom har jag byggt en bänk, med handfat och rinnande vatten med elektrisk pump. Ett extra batteri finns också i detta skåp, och laddningen till det sköts med två solpaneler som läggs på bilens tak när man är framme. För att förvara mat finns en 12V kylbox, och för matlagning ett gasolkök.

Efter att ha sovit 12-13 nätter i bilen i sommar så kan jag säga att det verkligen fungerar bra. Det har varit ett vidareutvecklande under hela sommaren, men nu börjar det sätta sig. Det finns saker kvar att göra, men eftersom jag ännu inte gjort något som helst ingrepp i bilen drar jag mig lite för vissa saker. Nu när säsongen är slut lyfter jag bara ut säng och skåp, och så är bilen tillbaka i sitt ursprungsskick.

Ett par saker som jag funderar på att lösa är

  • kompressorkylbox, den nuvarande drar för mycket ström för att fungera bra med solpaneler
  • isolering, främst i taket. 
  • värme, dieselvärmare eller liknande
Tur man har vintern på sig att grunna på saken. 

/Christer









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar