måndag 7 november 2016

Varför Facebook och Instagram?

Ibland får jag frågan om varför jag har både Facebook och Instagram och varför jag lägger ut bilder på båda kanalerna. På Facebook har jag dels mitt privata konto och dels en sida där för min fotografiverksamhet. På min privata sida lägger jag ut bilder med väldigt varierande motivområden. Det är dels bilder på familj och vänner, som då bara delas med vänner, men även bilder på motorsport, djur & natur och inte porträttbilder. Vissa av dessa delas med alla på Facebook, det beror lite på innehållet. Bilder läggs ut i samband med att eventet äger rum.

På min fotograf-sida håller jag bildflödet ganska lågt. Lägger in lite exempelbilder ibland från våra besök på olika motorbanor, när jag gjort uppdrag i studion, osv. Dessa bilder ses av sidans följare och ibland deras vänner.

På Instagram lägger jag ut en bild om dagen. Där varierar jag motiven men har en tydlig inriktning på det jag gör i min fotografiska gärning. Det innebär att det är många porträttbilder från studion och utomhus, motorsport, bilar och en hel del annat. Familjebilderna är väldigt få. Mitt konto är öppet och bilderna kan ses av alla. På Instagram är användandet av hashtags vedertaget, dvs man ger bilden ett sökord, en tag, med ett ämne som den passar in i. Många människor följer eller söker efter dessa taggar och får då upp massor av bilder som handlar om just det ämnet. Ett sådant exempel är mina driftingbilder. När jag taggar den med hashtags (#) inom drifting så får jag många visningar och likes för bilderna, av användare som är tydligt intresserade av ämnet. Det gör att jag får följare och når ut med mina bilder till rätt publik.

Det finns hashtags även på Facebook, men där har det inte blivit ett vedertaget sätt att se bilder på samma sätt. Där är ämnesgrupper fortfarande det klart dominerande sättet att samla ihop intresserade av samma ämne.

Där är mina orsaker till att använda både Facebook och Instagram!

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar