lördag 19 november 2016

Att resa lätt på en familjesemester, pre trip edition

Att som fotointresserad åka på en semester med familjen är på många sätt en utmaning. Jag har varit på resor som har varit dedikerade fotoresor, tjänsteresor utomlands och familjesemestrar. Den sista är helt klart den mest utmanande.

Fotoresan
Här har man egentligen bara en enda faktor att ta hänsyn till, nämligen det aktuella flygbolagets begränsningar i vikt och mått för bagage, främst handbagage. Man vill resa med så mycket som möjligt av sin dyra utrustning inom armlängds avstånd, vilket innebär handbagaget. Kläder och annan utrustning tas med i mån av plats.

Tjänsteresan
Lite beroende på vad man arbetar med och vad man har för uppgift att lösa utomlands så har man varierande plats för fotoutrustning. Behovet hänger ju såklart mycket också på hur mycket tid man kommer att ges för att utöva sin hobby under resan.

Familjesemestern
Här har man mycket mer att ta hänsyn till. Familjen har ett antal kg bagage att ta hand om, fördelade på ett antal väskor. Dessutom förekommer det ju att man vill handla på resmålet, så att inte nyttja vikten fullt ut när man reser ut är att föredra. Att köpa extravikt på flyget brukar vara ganska dyrt, men det kan såklart vara värt det om man har det med i beräkningen.

Därför väljer jag att packa en ganska lätt fotopackning på familjeresan. Kamerahus utan batterigrepp, fast 50mm, normalzoom 17-50mm, blixt och blixtutlösare. Ett litet och mycket lätt stativ får också följa med, med vilket jag kan få stöd för kameran men även ställa den externa blixten på om jag vill köra off camera flash, med hjälp av blixtutlösaren. Extra batteri, batteriladdare och laptop får också följa med. Dessutom en vattentät kompaktkamera i det senaste fallet. Denna fick jag låna av en vän, och var med tanke på resmålet behändig att ha med sig. Det finns mycket fin dykning i Egypten och det är sådant man vill försöka få med sig minnen av när man åker hem.

Efter resan tänkte jag komplettera med några erfarenheter, om jag tyckte att utrustningen räckte eller om jag saknade något och i så fall vad.

Bild från min senaste resa, en tjänsteresa till Frankrike
Foto: Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar