lördag 9 april 2016

Första erfarenheterna med ljusmätare

Det har nu gått ett antal veckor sedan jag köpte min ljusmätare. Jag har genomfört ett antal fotograferingar med den och har börjat få grepp om bästa sättet att använda den.

Hittills så tycker jag att den är ett värdefullt hjälpmedel för att styra ljuset, speciellt när man laborerar med olika ljusmodiferare och avstånd mellan motiv och ljuskälla. Så ljusmätaren förtjänar helt klart sin plats i kameraväskan!

Vid en normal uppställning med två blixtar på en modell så mäter jag huvudljuset med ljusmätaren riktad mot blixten, och siktar på någonstans kring f10-11. Sedan mäter jag upplättningsljuset och vill då att den ligger ett eller två steg lägre än huvudljuset, dvs f5.6 om huvudljuset är f11. Sedan gör jag en mätning med ljusmätaren riktad rakt emot kameran. Värdet som står i ljusmätaren då använder jag i kameran.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar