onsdag 10 juni 2015

Ytterligare säkerhet

Hittade precis ett tips om en sak jag har sökt ett tag. Jag använder en hårddisk i min dator som primär lagring för mina bildfiler. Sedan säkerhetskopieras filerna till en nätverkshårddisk, NAS, som jag också har hemma i huset. Slutligen kopieras filer via internet till en NAS som jag har på annan plats, till och med i en annan kommun. Att jag har filerna på datorn beror på flera anledningar, bland annat snabbhet. Det blir tyngre att jobba med stora filer i bildbehandlingen om man kör över nätet. Tidigare har jag kopierat filerna manuellt till NAS:en, men nu har jag sett ett program som kan synka automatiskt, så jag ska installera det och ställa in så att en gång per dygn synkas mappen i min dator med mappen på NAS:en.

Programmet heter FreeFileSync och jag återkommer med mer detaljer när det har gått ett tag och jag har fått en bra känsla för hur det fungerar.

/Fotofyndet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar