fredag 26 juni 2015

Apptips - Tripit

En app som jag tycker underlättar en del när jag reser är Tripit. Med Tripit får man alla bokningar på ett och samma ställe. Jag använder gratisversionen, men betalversionen har fler funktioner som automatisk notifiering om förseningar t ex.

Själva arbetsgången med Tripit är att man när man får bokningsbekräftelser med mail från flyg, tåg, hotell, etc så skickar man dessa till Tripits e-post, från den e-post man själv har registrerat. Tripit känner då av vem bokningen tillhör och läser själv av bokningen, konverterar den och lägger in den i appen. Det fungerar såklart inte med alla bekräftelser, men ex.vis SJ fungerar bra och de flesta flygbolagen. Om Tripit inte kan läsa bokningen så får man själv koppla den till en resa och lägga in avgångs- och ankomsttider manuellt.

På så vis får man alla tider snyggt samlade på samma ställe med god överblick. Om man behöver veta mer om en speciell del av resan så pekar man bara på den och kommer då in i mailet från leverantören, där man t ex kan hitta villkor för avbokning, kontaktuppgifter, osv.

Om man reser sällan, som jag gör, så fungerar gratisversionen utmärkt, men om man är en frekvent resenär så tror jag att det lönar sig att satsa de $49 per år som Pro-versionen kostar. Det finns också ett alternativ att köpa den enklare versionen utan annonser.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar