fredag 12 juni 2015

Prissättning av fotojobb och ett app-tips

Jag har genom mitt företag börjat göra en del fotouppdrag. Det är såklart trevligt att kunna dra in några kronor på sitt intresse och sina dyrt förvärvade prylar, men det är också en press. Dels att leverera bra bilder till kunden, men också att sätta ett vettigt pris. Marknaden för foto är pressad, "alla är fotografer" och många fotar alldeles för billigt. Genom att tänka "Jag är ju inte proffs, så jag tar bara xxx kr för det här" så måste man komma ihåg att man många gånger tar ett jobb från ett proffs. Jobben som proffsfotograferna ska ha som bas i sin orderstock uteblir, för att amatörer tar dem och gör dem i princip gratis. Det här är en utveckling som jag inte vill hjälpa, så därför försöker jag att tänka igenom ordentligt vad jag ska ta betalt.

För att sedan följa upp och se hur det gått så använder jag appen Time Recording Pro. Jag skapar ett projekt av varje fotojobb och slår igång appen varje gång jag jobbar med något som hör till projektet. Från att jag sätter mig i bilen hemma tills jag är hemma igen, och varje gång jag redigerar bilder. På så sätt är det ganska lätt att räkna ut en timpenning och se om jag hade lagt mig rätt, eller om jag tog för lite betalt. Hittills kan man väl säga att det går åt mer tid än mina uppskattningar, men att jag ändå ligger inom en rimlig timpenning.

Time Recording Pro

Just det där att hitta balansen som förhållandevis ny på en marknad och ändå inte underminera marknaden för mer rutinerade aktörer är riktigt svårt.

/Christer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar