tisdag 23 juni 2015

Förberedelser inför helgen i Renflomarken

Förberedelserna pågår för fullt för min resa till Renflomarken i helgen. Camp Renflomarken drivs av Wild Jämtland och närmaste samhälle är Landön i Krokoms kommun, ca 5,5 mil nordväst om Östersund.

Jag har en gammal utrustningslista från mina resor till Finland som jag utgår ifrån så att jag är säker på att få med mig allt som ska med. Det är lite speciellt den här gången i och med att jag ska bo i husvagn utan tillgång till nätspänning. Det gör att man får anpassa utrustningen lite och bland annat ha med batteriladdare för 12V. Ska även ta med min solcellsladdare för mobilen.

En sak jag har lärt mig att man ska komma ihåg är något att göra när man sitter i gömslet. Det kommer att gå timmar mellan gångerna man får se något djur, om man ens får se några alls. Därför är det bra med någon ljudbok, något att läsa, eller något annat att sysselsätta hjärnan med för att övervinna tröttheten. Håller på att titta på någon ljudbok att ta med, för det passar mig bäst. Det gäller bara att hitta något riktigt bra.

De senaste rapporterna från gömsleområdet tyder på att det är gott om djur där, så jag håller tummarna att så är fallet även kommande helg. Jag får se. Och även ni såklart.

/Christer

Fotofyndet, vi har utrustning för naturfoto

Foto: Christer Hägglund

En bild från min senaste björnfotoresa. En resa som blev i det närmaste
helt fruktlös. Vi såg inte en enda björn på tre nätter i gömsle. Jag fick
en skymt av en järv, dock utan fototillfälle. Vi hoppas på bättre tur den
här gången hos Wild Jämtland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar