söndag 24 maj 2015

Nakenhet fortfarande känsligt

Vid en fotografering för en tid sedan tog jag några nakenbilder av en kvinna. Hon är med god marginal att betrakta som vuxen, hon är vid sina sinnens fulla bruk och hon var vid tillfället inte påverkad av varken alkohol eller narkotika. På alla sätt förmögen att råda över sig själv, kan man tycka. Har postat några av bilderna och man märker att i jämförelse med exempelvis de modellbilder på påklädda modeller jag lagt ut så får dessa bilder färre "likes" och kommentarer på Facebook och Instagram. Däremot har jag fått ett antal uppskattande kommentarer bredvid flödet som andra har insyn i, dvs i mail, i privatmeddelanden och i samtal.

Jag förundras över att nakenhet fortfarande är så tabu. Och inte bara så tabu att man själv inte ställer upp och visar sig naken, det får man ju ändå ha all förståelse och respekt för, utan så tabu att man inte ens vill visa att man uppskattar en bild på en naken kropp. DET kan jag förundras över.

Foto; Christer Hägglund
Modell: Ina Jensen

Foto; Christer Hägglund
Modell: Ina Jensen




1 kommentar:

  1. Ja, det är ett känsligt ämne.
    Jag tycker att en naken kropp är vacker på det sätt du visar på bilderna ovan.
    Du har fotat i ett ljus som gör att detaljer och en sensualism kommer fram, där jag får i min egna fantasi gå vidare, om jag vill, eller bara betrakta det jag ser i bilden.
    Jag kan inte se att detta inte är vackert!
    Men visst väcker nakenhet känslor och kommer säkert att fortsätta göra så. Kommer ihåg hur Naken-Janne väckte Sverige då han var med i realityserien Farmen och skapade debatter.

    /Ann-Marie

    SvaraRadera