lördag 16 maj 2015

Appar för foto

Numera när man inte har något annat för sig så sitter man gärna och bläddrar på mobilen. Till mångas stora förtret. Om man ska lyssna på en del som ondgör sig över fenomenet så verkar det som om folk på bussen, tåget eller tunnelbanan apatiskt stirrar rakt ut i tomma intet till och med är att föredra.

Nu skulle det här inte bli en fundering över dagens fenomen utan snarare ett tips på vilka appar jag använder för att titta på bilder.

Facebook
Självklart använder jag Facebook-appen och i den passerar det en hel del bilder. Jag är med i några grupper där det postas bilder och det blir som sagt en del. Tyvärr lider Facebook-appen av den amerikanska moralpaniken, vilket sätter käppar i hjulen så fort det syns det minsta lilla av en naken människokropp. Facebook är för mig både ett sätt att hålla kontakt med mina vänner, och ett sätt att visa och se på bilder. Mitt vanligaste sätt att dela bilder.

Instagram
På Instagram försöker jag visa upp bilder som jag är extra nöjd med. Dessutom följer jag ett antal kända fotografer, då Instagram är mer anonymt på det sättet än vad Facebook är. Jag har fått någon följare som är känd fotograf och det är otroligt glädjande när en sådan gillar en bild man lagt ut. Instagram är också det både ett sätt att hålla kontakt med vänner och att visa bilder.

Flickr
Flickr är ett sätt för mig att visa upp bilder som jag skulle vilja försöka sälja eller sprida vidare. Vissa lägger jag ut med Creative Commons-licens, andra utan. Det visas en hel del bra bilder och även här följer jag några kändisar, t ex Johan Rheborg och Henrik Schyffert.

fortsättning följer...

Mitt instagramflöde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar