torsdag 9 april 2015

Utställning PEOPLEwithFLOWERS

Var och tittade på en trevlig utställning på Sundsvalls Stadsbibliotek under påskhelgen. Det är sundsvallsfotografen Anette Lissen Sjödin som ställer ut sina bilder på Sundsvalls Fotoklubbs utställningsyta. Bilderna föreställer, som titeln avslöjar, människor och blommor. Det är porträttbilder där Anette lagt till blommor i en eller annan form. Modellerna är familj, vänner och andra för Anette mer eller mindre bekanta människor.

Det finns en värme i många av bilderna och jag tycker att det fungerar bra med blommorna i de flesta fall. Jag misstänker att anledningen till att Anette lagt till blommorna i bilderna inte bara är estetisk utan även att man genom att "spöka ut" ovana modeller får nervositeten att släppa lite. Det blir mer blommorna som är motivet och det är lättare att slappna av. Rätt eller fel vet bara fotografen såklart.

På några av bilderna har Anette valt ett vitt spetstyg som bakgrund. I något fall kan jag tycka att det tar över lite väl mycket i bilden. Jag är dessutom inte alls övertygad om att utställningsytan gör bilderna rättvisa, och hoppas att Anette får möjlighet att ställa ut bilderna någon annanstans också.

Min absoluta favoritbild blev bilden på Lena. Den blicken och närvaron i bilden tycker jag var fantastisk.

Utställningen är absolut sevärd och har många riktigt fina bilder. Missa den inte! Utställningen finns på Sundsvalls Stadsbibliotek under april månad. Gå in i Kulturmagasinet, sväng vänster in i biblioteket. Bilderna hänger på kortsidorna av bokhyllorna, in mot mittgången.

/Christer Hägglund




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar