lördag 28 mars 2015

Bokat gömslenätter

I helgen gjorde jag slag i saken och bokade två gömslenätter. Det blir Wild Jamtlands gömslen i Renflomarken som får ett besök helgen efter midsommar. Jag har kontakt med arrangören som har lovat hålla mig uppdaterad på om det fungerar bra och om det kommer djur som förväntat till åtlingen man haft sedan något år.

Orsaken till att jag väljer att åka till Jämtland och inte till Finland igen är flera. Dels så är det tiden, en resa till Finland med tre gömslenätter tar många dagar i anspråk. En halv dags resa till Arlanda, övernattning, fyra dagar i Finland, samt oftast en övernattning till alternativt nattåg och väldigt sen hemkomst. Totalt minst fem dagar. Resan till Renflomarken går på fredagen efter att ha arbetat halva dagen och tar cirka tre timmar från Sundsvall. Planen är att ha husvagn med och få någon timmes vila innan det är dags att gå till gömslet. Efter första natten sova i husvagnen och äta innan det är dags för natt 2. När den är slut på söndagsmorgonen sova några timmar och sedan åka hemåt igen.

Jag hoppas att det ska bli ett tidseffektivt sätt att komma ut i gömsle. Jag hoppas också på att det blir fler människor i gömslet, så att man får sällskap och därmed kan sova i skift och inte riskera att somna ifrån all action.

Om du vill testa att fotografera björn och järv i gömsle så kan du titta på Rovdjursland, som arrangerar resor med boende och allt inkluderat till bland annat just Renflomarken.

Bild från gömsle i Finland



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar