torsdag 5 mars 2015

Genustänk i bilder

Några reflektioner om första avsnittet av Alla är fotografer med tema genustänk i bilder? Tänker ni på det? Är ni bra på det? Jag är nog inte det, och har försökt haft ett annat fokus. Jag försöker lära mig att ta porträttbilder. I min strävan så försöker jag att lära mig att dels ljussätta på klassiskt vis för att tids nog hitta min egen stil, men dels också att hitta personen i bilden.

I just det här avsnittet slogs jag av en sak som teaterdirektören sa: "Det här är jag" när hon hade hatten på sig, men hatten fick inte vara med för att då blev bilden för mycket traditionellt genustänk. Ett porträtt, efter latinets "dra fram", som ska visa personligheten får inte göra det för att bilden blir för mycket genusstereotyp.

Det kan finnas en motsägelse där att inte heller låta den porträtterade försvinna bakom en kamp mot traditionella framställningar av genus.

Om man bara reducerar ner allting till kön, vad har vi då kvar?

#allaärfotografer

/Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar