onsdag 2 juli 2014

Litet hjälpmedel: kommunikationsradio

Nyligen skaffade jag mig ett litet hjälpmedel för de tillfällen när man är flera som ska samverka vid en fotografering. Det kan vara när man är ute och fotar natur tillsammans och vill förvarna om kommande vilt, eller om man ska fotografera bilar i farten: en kommunikationsradio. Det är en enkel och billig modell, men som ändå är avsevärt mycket bättre än de så kallade PMR-apparater som säljs parvis hos olika teknikvaruhus. Dessa har en sändareffekt på 0,5W och en mycket begränsad räckvidd.

Apparaten jag köpte heter Baofeng UV-5R och är en dubbelbandsapparat som går på frekvenserna 136-174MHz och 400-520 MHz. Den är främst avsedd för de så kallade jaktkanalerna på 155 MHz, men kan alltså även ta in och lyssna på det tidigare nämnda PMR-kanalerna. Dock är sändaren i Baofengen för stark, 1W mot tillåtna 0,5W, för att få sända på bandet (Om man skaffar tillbehörskabeln för att göra inställningar med dator kan man avaktivera möjligheten att sända på kanaler).

Bland funktionerna kan nämnas Dual watch (passning på två kanaler), scanning (på inlagda kanaler eller på frekvenser), VOX (röststyrning) och en del annat.

Med i paketet följde radio, batteri på 1800 mAh, antenn, bältesklämma, headset och bordsladdare.

Jag har ännu inte haft tid att testa så mycket så jag får återkomma med en grundligare rapport om funktionaliteten ute i fält senare.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar