tisdag 29 juli 2014

Fråga om adapters

En ganska vanlig fråga som vi får är om det finns adapters mellan den ena kamerafattningen och den andra. Fick en sådan fråga bara häromdagen och tänkte att svaret var läsvärt för fler: 

Hej
  Tänkte höra mig för om en sak. Jag har ett teleobjektiv som har en
bajonettfattning som passar en Konicakamera innan Minolta (har jag för
mig) köpte upp dem och lade ner dem. Undrar om ni har, om det finns
någon form av mellan ring.  Som passar detta objektiv och en Nikon
D3000.
  Med vänlig hälsning 

Och vårt svar

Hej!
Tack för din förfrågan. Det där med adapters mellan objektivfattningar är inte helt enkelt. Om vi antar att ditt objektiv har fattningen Konica AR, så har den ett avstånd mellan flänsen på objektivfattningen och fokalplanet (filmen eller sensorn i en digitalkamera) på 40,5 mm. Nikon D3000 har Nikon F-fattning, och den har ett motsvarande mått på 46,5 mm. Det innebär att Konica-objektivet borde sitta 6 mm in i Nikonhuset för att ljuset ska brytas på rätt ställe, och det går ju såklart inte. Alternativet är då att göra en adapter med en lins, som bryter isär strålarna lite för att träffa rätt på sensorn. Det är både krångligt och dyrt att göra en adapter med lins, och slutresultatet blir aldrig bra.
Som svar på din fråga, så säger jag kanske, men vi har ingen sådan adapter. Min egen erfarenhet är också att gamla gluggar med manuell fokus och adapters är roliga att leka med, men praktiskt användbara är de tyvärr inte.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Fotofyndet.se
Christer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar