onsdag 22 juni 2011

Systemkamerakunskap, grund: Slutaren/slutartiden

Slutaren och slutartiden är, i likhet med bländaren, något man som användare av en systemkamera måste ha koll på. Slutarens konstruktion och tekniska egenskaper ska vi nämna i korthet, det är slutarens påverkan på exponeringen och dess samverkan med bländaren som vi ska fokusera på.

Slutaren är det som tillåter ljus att strömma in till kamerans ljuskänsliga del, antingen film eller en sensor i en digitalkamera. Lamellslutare och ridåslutare är två vanliga typer av slutare, där lamellslutaren är den klassiska ofta 8-kantiga slutaren och ridåslutaren fungerar som en persienn. Tidigare har det funnits fler typer av slutare men dessa är sedan många år de dominerande.

Slutartiden är då den tiden som slutaren släpper in ljus till film eller sensor. Slutartiden bestäms av fotografen och är tillsammans med bländare och ISO-värde de verktyg han eller hon har för att bestämma exponeringen. Dvs att rätt mängd ljus når film/sensor. Slutartiden är kort, oftast endast en bråkdel av en sekund och skrivs 1/4000, 1/1250, 1/30. I vissa fall hoppar man över 1/ pga platsbrist och 4000 innebär då en fyratusendels sekund. Slutartiderna går oftast i steg om fördubbling/halvering, tex 1/4000, 1/2000, 1/1000, 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, etc. Detta hänger ihop med att bländarstegen innebär en halvering eller fördubbling av bländarens storlek, vilket vi kommer att återkomma till senare.

När det gäller handhållen fotografering finns det en tumregel som säger att slutartiden skall vara kortare än objektivets brännvidd för att undvika skakningsoskärpa. Dvs med ett objektiv på 200mm bör man inte ha längre slutartid än 1/200-del (praktiskt 1/250). Man bör över huvud taget inte ha längre tider än 1/60 vid handhållet.

Ett specialläge som går att ställa in på många kameror är BULB. Det är en oändlig slutartid där kameran håller slutaren öppen från det att avtryckarknappen trycks ned tills den trycks ned igen.

Fortsättning följer

Skrivet av:
Fotofyndet, kameratillbehör för den prismedvetne fotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar