torsdag 28 maj 2020

Sista bilden, ett eldfängt experiment

Det var dags för den sista bilden i vår senaste 50x50-utmaning och jag ville göra något som var lite mer än bara ett snapshot av ett häftigt ställe. Gluttade runt efter lite inspiration och kläckte till sist en idé om att ta en bild på en burk med extra stark tacosås, X-HOT, där det brann ur en liten skål där såsen var upphälld.

Planerade att den slutgiltiga bilden skulle utgöras av 2-3 bilder i grunden; en på burken och skålen ljussatta med blixt och en eller två på lågorna. För att få lågorna att framträda på ett bra sätt skulle dessa tas utan blixt.

Hittade ett svart lakan som jag tidigare använt som bakgrund att ha i botten och ställde upp som jag ville ha prylarna. Som blixt hade jag valt min Godox AD200. Det är en jättepraktiskt blixt att använda till såna här saker, då den är ruskigt smidig. Jag har det runda blixthuvudet H200R som har magnetfäste för tillbehör och ljusformare. Provade några olika, men till slut kom jag fram till att byta till glödlampshuvudet och använda en lite större octabox. Detta för att få ett mjukt ljus som omslöt motivet på ett bra sätt. Kamerainställningar f/6.3, 1/125 och ISO 100, blixten på ca 1/4 effekt.


Tyvärr såg jag efteråt att burken var kladdig, så det fick jag städa upp i efterbehandlingen. 

Sedan var det dags att byta till en tom skål. Jag är emot slöseri, så såsen som användes på bilden ovan skulle sonen äta upp tillsammans med tacochips senare på kvällen. Tog en ny skål, ställde den på samma ställe och fyllde den med några pump ur handspritsflaskan. Det står på flaskan att det är gel, men den är förhållandevis lättflyktig för att vara gel. Ställde kameran på f/1.4, 1/13 och ISO400, tog braständaren och tände. Matade på med några olika bilder på lågorna för att ha något att välja på. När jag tyckte att jag hade nog så kvävde jag elden och ställde skålen på diskbänken för att få kallna sakta. 




Till slut fastnade jag för lågorna på dessa två bilder. 

Då vidtog efterbehandlingen. Tog in blixtbilden i Paint Shop Pro som bottenlager och la bilderna med lågor som separata lager ovanpå. På dessa två gjorde jag sedan lagermasker, där jag målade fram det jag ville skulle synas och lät resten vara dolt. 


Därmed var bilden klar och jag la ut den femtionde och sista bilden för den här gången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar