onsdag 20 maj 2020

Godox A1, nästa investering?

Som jag skrev i det senaste inlägget så styr jag ibland kameran med appen i min telefon. Fungerar utmärkt och ger bra möjligheter om man vill vara med på bild själv eller om man, som i det fallet, vill justera något i bilden och har en bit att gå till kameran. Det jag saknade då var att kunna reglera effekten på blixten. För att göra det var jag tvungen att gå till kameran, då det är blixtutlösaren som även styr effekten på blixten. Så om jag till exempel hade justerat effekten direkt på blixten, så hade kameran själv via sändaren justerat tillbaka till värdet som är inställt på sändaren. 

Godox A1




Som tur är så finns det ju en lösning på problemet, och lösningen består i en pryl. Prylar är skoj, eller hur? Godox A1 heter denna pryl, och den ger möjlighet att styra blixtarna via Godox egen mobilapp. Det fungerar så att A1 har en mottagare för Bluetooth-signal, som den omvandlar till de radiosignaler som Godox sändare och blixtar lyssnar till. 


Mobilappen kan användas för flera olika saker, men här ska jag fokusera på det som är aktuellt för mig i det här fallet. Där ser man de olika grupperna och man kan ställa in effekt, manuell/auto, modelljus, signal, etc. På det sättet tar appen över inställningarna på blixtarna och sändaren på kameran används bara för att utlösa den. 

Vi får väl se om det blir en investering framöver. Vad tror du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar