söndag 1 mars 2020

Ny blixt i kameraväskan

Det fick bli en nyinvestering till sist, när min blixt aldrig verkar komma tillbaka.

Ni kanske minns att den ena av mina Godox V860II gick sönder i höstas. Jag kontaktade säljaren som jag köpt blixten av via en säljsida i Asien, och han sa att jag skulle skicka dit den. Vilket jag gjorde, med en av Postens spårbara försändelser. Jag kunde se att den nådde tullen i Kina, men där är det tvärstopp. Mottagaren kan inte göra något och svenska Posten säger att den är överlämnad till den kinesiska motsvarigheten.

Funderingarna började om att skaffa en ersättare, och valet föll till slut på Godox V1. Jag har köpt mina senaste Godox-prylar av en svensk handlare, men V1:an fanns inte i Sverige utan jag fick vända mig till tyska Amazon. Runt 2800 kr blev det totalt, och häromdagen dök den upp.



Eftersom jag har flera Godox-blixtar sedan tidigare och allt är i stort sett lika så gick det snabbt att få in den i mitt system. Jag provade den med lite olika inställningar och den verkade fungera bra. Har dock inte testat i skarpt läge på allvar ännu.

Grejen med V1:an är att den har ett runt huvud. Det ger en annan ljusbild än de vanliga, rektangulära huvudena som vi brukar se på speedlights. Dessutom har den en hel massa tillbehör, som går att sätta direkt på blixten med magnetfäste. De här tillbehören är samma som jag redan nu använder till min AD200 med det runda tillbehörshuvudet H200R. Mycket praktiskt att kunna ha ett litet etui med grid, snoot, färgfilter, en vit diffusionskupol, "barn doors" och några andra. Tar liten plats, innehåller mycket och passar flera blixtar.

Mitt Godox-system innehåller nu:
AD600 Pro (A)
AD600 BM (B)
AD200 (C)
V860II (D, som sambon normalt sett använder men som jag lånar vid behov)
V1 (E)
SK400II (2x, D och E)

AD200 extension head med det runda
huvudet H200R. 

De två SK400II använder jag ibland i studion. Som jag nämnt tidigare är en stor nackdel med SK-blixtarna att de bara går att ställa ned till 1/16, vilket ibland ändå ger för mycket ljus. De flesta av de andra går att ställa ned till 1/128 eller i nåt fall till och med 1/256. När man bygger en bild med flera blixtar så kan det vara ett problem att någon eller några blixtar inte går att ställa ned tillräckligt och att det därmed blir svårt att hitta rätt balans i ljuset.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar