torsdag 3 oktober 2019

Funderar på utbildningar

Förra terminen (vt 19) så gick jag en kurs med Studio Pi som hette Ljussättning med flera ljuskällor. En mycket bra kurs som tog mycket tid och arbete men som också gav en hel del. Fokus låg mycket på att uppnå en viss effekt i bilderna med hjälp av 2, 3 eller till och med 4 blixtar.

Jag har även varit på några workshops genom åren. Workshops är bra, men bara till en viss gräns. När någon visar hur man ska göra, ställer in allting och man får prova att ta bilder med en rutinerad modell är en sak. Det är något helt, helt annat när man står med en hög med prylar på golvet och ska sätta upp det för att få ett bra ljus.

Nu söker jag lite efter fler kurser, och den här gången skulle jag vilja gå något som har mer med tillämpningen av ljuset att göra. Att fylla på min verktygslåda lite mer, att ge mig verktygen att "om du vill uppnå det här så är det här ett sätt", mer än bara teknikövningar för att uppnå ett förutbestämt mål.

Har lite svårt att hitta den typen av kurser, så om någon har tips så tar jag gladeligen emot.

Uppställning för en av uppgifterna i kursen

Slutresultatet, en selfie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar