söndag 29 september 2019

Att använda slutartiden kreativt

Mot slutet av min 50-dagarsutmaning så började kreativiteten svikta rejält. När jag börjar en utmaning så brukar jag försöka ha en lista med "lättplockade bilder", dvs småroliga motiv, söta kattungar, eller något annat som kan stå för sig själv utan en massa förberedelser. Såna bilder tar jag när jag har jobbat långa dagar, haft möten på kvällen eller vad det nu kan vara som gör att man inte har tiden att göra något genomarbetat. 50 dagar är en ganska lång tid när man tänker efter, så man kan inte ställa hela livet på paus för att ta sig tid att fotografera.

Men mot slutet så var alla dessa självklara bilder tagna och kreativiteten började som sagt svikta rejält. En sak som är bra att plocka fram då är slutartiden, och att leka lite kreativt med den. Den första idén blev den ganska svagt belysta bron över Indalsälven, nedströms Bergeforsens kraftverk. Det svåra här blev att få till en jämn exponering, då det pågår underhållsarbete på dammluckan längst söderut och den är därmed upplyst med stark arbetsbelysning även under kvällar och nätter. Här fick jag välja en komposition som kanske inte var exakt den jag ville ha.

Bild med den störande arbetsbelysningen till vänster

Jag valde en lång slutartid, 30 sekunder som är det längsta som går att ha på min kamera utan att gå till bulb-läget, ISO 100 för att minska bruset och sedan en bländare som gav den exponering jag ville ha, vilket här blev f/1.8.

Den bild jag valde till utmaningen

Den andra idén blev till den femtionde och sista bilden, där jag ville få till spår av bilar längs en väg, med en kurva som ljusen skulle försvinna bakom. Det svåra här var inte rent tekniskt, utan att hitta rätt ställe att stå på. En plats där det kommer lagom många bilar, så att man inte behöver vänta 10 min mellan varje, där man kan få en bra vinkel för att kunna komponera bilden som man vill ha den. Sedan gäller det att välja rätt slutartid, som låter bilarna åka igenom hela bilden, och sedan att ha lite tur. Det ska komma lagom med bilar, de ska helst inte köra med helljuset på då vissa bilar lyser upp så att det blir dagsljus då, och naturligtvis får det inte komma bilar från "fel" håll.

Det blev några bilder, men ingen som blev exakt 100% som jag ville ha den. Dels ville jag komponera den så att ljusen kom in exakt i nedre vänstra hörnet, men det fanns det ingen möjlighet till. En del i den här utmaningen är ju också att man inte får beskära bilden. På den bild som blev bäst var jag en halvsekund sen i avtrycket så därför börjar linjerna en bit in i bilden.

En sak man måste tänka på när man tar sådana här bilder är hur man står. Jag stod på en parkering vid sidan av vägen, med sonens moppe bakom mig igång, så att jag syntes från båda håll. Man får inte ställa till en trafikolycka för att man står dumt för ett fotoprojekt...

Här har flera bilar passerat och lämnat ljus vilket gör resten av bilden för ljus
i mitt tycke

En i övrigt bra bild blir förstörd av ett möte

Den bild jag till slut valde till utmaningen
Summan av det hela blev att när inspirationen och idéerna började tryta och jag fick fundera på vad jag kunde göra så blev det två bilder som jag är riktigt nöjd med. Två av mina bättre under utmaningen. Så ibland är det verkligen nyttigt att pressa sig själv för att komma på de där riktigt bra idéerna.

/Christer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar