fredag 11 oktober 2019

Invsteringsfunderingar

Förutom utbildningar så har jag ett tag funderat på nästa investering i min blixtutrustning. Jag är otroligt nöjd med min Godox-utrustning, och egentligen är det väl bara två saker som bekymrar mig.

Det ena är min V860 II som gått sönder och är ivägskickad på reparation. Den lär jag antagligen få klara mig utan ett tag. Det andra är att mina SK400 II  ibland är lite för kraftiga i studion. När man väljer blixtar så är det lätt att välja blixtar som är kraftiga så att man vet att man har kraft när man behöver det. Det man inte tänker på är att det ska gå att ställa ned effekten också, och på SK400 II går det bara ned till 1/16. På blixtutlösaren går det ned till 1/128, men den luras bara för blixten går bara ned till 1/16.

Vid vissa tillfällen under min kurs så fick jag byta ut SK400 II-blixtarna mot två speedlights V860 II för att komma ned så lågt i effekt att jag uppnådde ljusbilden jag ville ha.

Därför har jag klurat lite på att investera lite ytterligare, men inte varit helt säker på vad. Drömmen hade varit att ha två batteridrivna AD600 till. I så fall kunde man nöja sig med den billigare AD600BM, som kostar ca 6000 kr inkl moms per styck, istället för fler AD600 Pro som kostar 9500. Då har jag tre kraftiga blixtar att ta med mig ut, när jag ska fotografera bilar och annat ute "on location", men som även passar bra inne i studion. Jag fotograferar inte längre sessioner än att batteritiden räcker med god marginal. Dessa går att ställa ned till 1/256, och 600/256=2,34 Ws, att jämföra med 400/16=16 Ws. Skönt att slippa snava på sladdar också. Totalt blir det dock en rejäl summa om man ska köpa två, samt köpa till det portabla huvudet och varsin bärväska, så det fick bli en till att börja med.



Ett annat alternativ hade varit blixtarna i QT-serien. Det jag har emot dem är i första hand att de också är ganska dyra och eftersom de är nätdrivna inte alls lika flexibla som AD600-varianterna.

Det är tur att man sysselsätter hjärnan med sådana här funderingar. Återkommer med en utvärdering när jag har haft den nya blixten ett tag och jämfört den med Pro-modellen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar