tisdag 15 oktober 2019

Att skapa en podcast

Jag har nyligen blivit involverad i ett projekt att skapa en podcast. Vi på DriftZone har pratat om, eller snarare drömt om, att ha en podd under ett bra tag nu, men på grund av att det varit ganska mycket med andra projekt under samma paraply så har vi avstått.

Men nu blev Henrik drivande i att dra igång, och Robban hängde på, och då kunde jag givetvis inte hålla mig heller. Eftersom vi kommer att jobba på lite olika sätt, har vi lagt lite energi på att skapa en varsin setup som är så lika varandra som möjligt. De består just nu av:

1st Zoom H5
2st Supreme DM-58 mikrofoner
1st mygga (lite olika märken)

Zoom H5 med två mikrofoner anslutna.

I min väska ligger dessutom en Sennheiser e815S mikrofon. En riktigt fin mikrofon i 1000 kr-klassen, som kommer att agera reserv. Eftersom vi kommer att spela in på olika ställen och i vissa fall ska lägga ihop spåren till en och samma fil är det viktigare att ljudet är lika än att använda de absolut bästa prylarna.

Zoom H5 klarar av två mikrofoner, en på ingång 1 och en på ingång 2. Sedan har den också en inbyggd 3,5 mm mikrofoningång. De gånger det behövs är planen att koppla in en mygga här, för att klara av en andra intervjuperson. Om man reser till en intervjuperson och lägger tid och energi på att spela in, så skulle det vara förödande att drabbas av ett haveri på ett minneskort. Därför kommer vi att försöka att spela in allting på en enhet till. Henrik och Robban har varsin Zoom H1n som ansluts till Line out på H5:an. Jag kommer troligen att köra min mobil på samma sätt.

Supreme DM-58
Henrik Andersson och jag kommer att fungera som programledare, ibland tillsammans, ibland var för sig med gäster. När vi spelar in tillsammans kommer vi oftast att befinna oss på olika orter. Robban Strandberg kommer att vara ljudguru och mixa avsnitten, tvätta bort alla missljud och klippa bort bloopers.

När det här inlägget går ut så har avsnitt 1 och 2 publicerats, avsnitt 3 är färdigmixat och avsnitt 4 är planerat och kanske till och med inspelat. Podden hittar du på vår hemsida, DriftZone Podcast, på Acast eller iTunes. God lyssning!

/Christer






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar