onsdag 3 januari 2018

Nyfikenhet och störande allmänhet

Läser i en tråd i ett forum om en fotogra som stått på en ö i Stockholms skärgård och fotograferat norrsken i all sin ensamhet. Då kommer det en person i bil, ställer bilen så att strålkastarna lyser mot fotografen, tänder en cigarett och står ett tag och bevakar fotografen. När fotografen påpekar att personens närvaro genom bilens ljus förstör orsaken till att han är där, sätter personen sig i bilen och åker igen. Frågan i forumet var om man upplevt liknande saker.

Det händer nog ibland för alla fotografer tror jag. Jag har några historier som fastnat speciellt i minnet. En gång var för rätt många år sedan när jag fotograferade en lättklädd kvinna på en badplats. Vi tyckte båda att vi hörde ljud när vi avslutade plåtningen, men tänkte inte mer på det. När vi gjort klart och började packa ihop, dök ganska omedelbart ett par upp ur buskarna. Det kändes rätt givet att de hade stått där och tjuvkikat ett tag, annars hade vi hört när de kom och de hade inte bara dykt upp sådär.

En annan gång fotograferade jag ett band inne i Sundsvall. Vi höll till på en parkering och störde varken trafik eller andra. Rätt som det var så kom det en man och gick. Han såg att vi plåtade och ställde sig några meter bredvid mig, med armarna på ryggen och bara studerade vad vi gjorde. Jag nickade som hälsning, men fick inget svar. Mannen stod kvar ett tag och sedan gick han vidare.

Att lättklädda människor kan väcka nyfikenhet kan jag till viss del förstå, men att ställa sig och smygtitta och sedan bara kliva fram så att den som blivit betittad förstår att den har det har jag svårt att förstå. Och detsamma att bara ställa sig och glo på när man fotograferar. Jag har svårt att se att man skulle ställa sig invid någon som höll på med någon annan verksamhet och bara glo utan att säga något.

Dock har jag varit medvetet försiktig med att fotografera på ställen där det kan väcka anstöt eller inte är tillåtet, så jag har aldrig blivit ivägkörd av irriterade markägare eller annat.

/Christer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar