För att höra vad invånarna tyckte så genomfördes en rådgivande folkomröstning 1955. Valresultatet var helt förkrossande. Det lustiga var att det var att behålla vänstertrafiken som vann med 82,9%. Trots detta så fortsatte frågan att utredas, och 1963 togs beslutet i riksdagen att man 1967 skulle gå över till högertrafik. I riksdagen var majoriteten stor för högertrafikomläggningen.
Därefter vidtog en lång tid av utbildning och ökande av medvetenhet, så att alla skulle veta hur man skulle gå och köra, stor som liten.
Personbilar i Sverige var redan under vänstertrafiktiden i regel vänsterstyrda. Eftersom det var en klar majoritet av länderna i Europa som hade högertrafik, så var marknaden helt enkelt större för vänsterstyrda bilar. För bussar var det däremot en annan sak, där var samtliga högerstyrda och hade bussdörren mot vägkanten. En stor del av omkostnaderna för högertrafikomläggningen var de anslag som kunde sökas av bussbolagen för att bygga om sina bussar. Många bussar som hade dörren framför främre hjulaxeln, gick inte att bygga om då man i så fall skulle vara tvungen att flytta förarplatsen också. Många av dessa skänktes istället till Pakistan som nödhjälp.
Exempel på högerstyrd buss med dörren på vänster sida, framför främre hjulaxeln Foto: Christer Hägglud |
Den 3 september var Dagen H, och det var under dagen förbjudet med privatbilism under vissa tider, radion hade program om omläggningen med CeGe Hammarlund och mycket kretsade kring just detta. En större olycka i samband med omläggningen skedde i Gagnef i Dalarna, där en rattfyllerist körde på vänster sida och frontalkrockade med en annan bilist.
/Christer
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar