tisdag 19 september 2017

Att värva unga

Att värva unga, nya fotografer är inte så lätt. Eller vad tycker du? Jag fotograferar mycket själv. Min sambo, några få år yngre än mig, gör det också. Vi har försökt få våra barn att fotografera, med viss framgång. Men generellt sett, hur lätt är det att värva unga till att börja fotografera "på riktigt"? Då menar jag med en mer avancerad kompaktkamera eller en systemkamera. Att ta steget från att titta i mobilens skärm och trycka av, till att mer medvetet styra hur bilden ska se ut.

Det är nog inte så lätt. Att värva ungdomar till fotoklubben där jag är ordförande är en av våra allra största utmaningar. Vi kommer inte åt att väcka intresset på rätt sätt, och många kan nog tycka att hela miljön är "gubbig".

Vi läser också om andra som försöker få sina barn intresserade. En skriver att "Redan vid den externa batteriladdaren tar det emot" när tonårsdottern ska använda systemkameran.

På en lokal mediautbildning där eleverna väljer inriktning efter första året valde en inriktning foto, alla andra valde film. Film anses som häftigare.

Här ser vi helt klart en utmaning för hela fotobranschen. För den som lär sig att fotografera så tror jag att det kommer att finnas jobb framöver. Jag ser inte att nyheter i videoformat kommer att passa alla, överallt jämt inom överskådlig tid och vi kommer att behöva bilder för att illustrera detta.

Hur hittar vi nyckeln till de unga?

/Christer

Hur väcker man intresse för skapande?
Foto: Christer Hägglund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar