Muséet är luftigt och fint, med en hel del fordon. Längs ena sidan visas produktionsexemplar av väldkända modeller 92, 93, 96, 99, 900, 9000, 9-3 och 9-5. Resten av lokalen är i princip upptagen av Saabs mycket framgångsrika tävlingsverksamhet. Både Saab 93 och 96 var framgångsrika som rallybilar, och med den nya Saab 99 Turbo uteblev inte framgångarna på rallyvägarna. Bland annat visas Stig Blomqvists Saab 99 som var den första turboladdade bilen att vinna en VM-deltävling. Även äldre legender som Erik Carlsson på taket och Per Eklund har bilar i samlingen. Som avslutning visas en hel del konceptbilar upp, där Saab verkligen visar på sin uppfinningsrikedom och orädsla för okonventionella lösningar. När det gäller designen kan väl smaken dra åt varsitt håll, men för mod och uppfinningsrikedom får Saab stora guldmedaljen i alla lägen.
Saab Car Museum har öppet måndag-söndag 10.00-17.00. Inträdet kostar 90 kr för vuxen, 50 kr för barn och 75 kr för pensionär. Enklaste sättet att hitta till muséet är att googla fram det i sin smartphone och välja vägbeskrivning, eller att knappa in adressen Åkerssjövägen 18, Trollhättan i sin GPS.
Mer information om aktuella öppettider och evenemang finns på www.saabbilmuseum.se
Saab 92 Foto: Christer Hägglund |
Saab 93 Foto: Christer Hägglund |
Saab 96 V4 Foto: Christer Hägglund |
Två varianter av Saab 99 Foto: Christer Hägglund |
Erik Carlsson på takets gamla tävlingsbil, Saab 96 V4 Foto: Christer Hägglund |
En tävlingshottad V4 till, med breda slicks. Mean! Foto: Christer Hägglund |
En sentida konceptbil Foto: Christer Hägglund |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar