onsdag 3 augusti 2016

Märkning av grupper på blixtar

När jag nu använder och radiostyr ett större antal blixtar har jag funnit det för gott att märka dem. Dels för mig själv, men också eftersom jag ibland har hjälp av en assistent. Att kunna benämna blixtarna med deras märkning är betydligt lättare och minskar risken för missförstånd, än att beskriva dem. Eftersom jag också använder två olika system för att trigga blixtarna så har jag försökt tänka igenom märkningen så gott det går, för att ha smidighet och möjlighet att variera mig utan att göra om för mycket.

Varför?

Om vi innan vi går in på hur tar en funderare på varför, så är en stor orsak till att jag vill kunna kontrollera varje blixt för sig ljusmätning. När man har en ljusmätare och vill belysa ett motiv kontrollerat så får man bäst resultat om man mäter in ljuskällorna, blixtarna i det här fallet, en och en. Man bestämmer ett förhållande mellan huvudljus, upplättning och eventuella ytterligare ljuskällor. Man mäter in dessa en och en, genom att slå av och på respektive grupp på sin sändare, gör justeringar i effekt, mäter igen osv tills man fått rätt förhållande. Sedan mäter man det totala ljuset från det håll där kameran kommer att stå.

Hur?

Dels använder jag YN-622-systemet. 622-systemet är TTL-kompatibelt och det är inte så ofta jag använder TTL-automatiken i blixtarna, men däremot så vill jag kunna använda High Speed Sync vid fotografering utomhus, och det kräver TTL. 622-systemets sändare hanterar tre grupper av mottagare, A, B och C.

Dels så använder jag YN-560-systemet. 560-systemet är inte TTL-kompatibelt, men sändaren kan hantera sex grupper individuellt, A, B, C, D, E och F. Blixtarna i 560-systemet har också inbyggd radiomottagare, vilket är väldigt lättjobbat och praktiskt. Så det är bakgrunden till att jag använder två system.

För 622-systemet ser indelning, märkning och funktion ut såhär:
A - YN-622CII - Används tillsammans med en Meike MK600, TTL-kompatibel speedlight. Av/på, effektreglering
B - YN-622CII - Används tillsammans med en gammal TTL speedlight. Av/på, effektreglering
C - YN-622C - Äldre mottagare som används tillsammans med med en batteridriven studioblixt. Har även en andra mottagare som också är ställd på grupp C, men som sällan används. Skulle kunna användas till en andra studioblixt. Endast av/på. Separat fjärrkontroll för effekt.

Mottagare A, B och C. 

622-systemets sändare


För 560-systemet ser indelning, märkning och funktion ut såhär:
A - YN-622CII - Meike MK600, samma som ovan. Av/på, effektreglering
B - YN-622CII - Äldre TTL speedlight, samma som ovan. Av/på, effektreglering
C - RF-605 - Eftersom den äldre 622-mottagaren inte är kompatibel med 560-systemet så byts den ut. RF-605 används tillsammans med den batteridrivna studioblixten. Endast av/på, Separat fjärrkontroll för effekt.
D - Blixt YN560IV med inbyggd mottagare. Av/på, effektreglering
E - Blixt YN560IV med inbyggd mottagare. Av/på, effektreglering
F - RF-605 - Används tillsammans med en äldre manuell speedlight. Endast av/på.

Orsaken till att YN560IV-blixtarna ligger på D och E och inte C och D är att dessa ofta används enskilt tillsammans. 560-sändaren visar A, B och C på en sida, och D, E och F på nästa sida. Genom att benämna dem D och E får jag båda på samma sida.

560-systemets mottagare och dess märkning. Uppe till vänster
2st YN-622CII, Nere till vänster 2st YN560IV blixtar med inbyggd
mottagare. Längs högra sidan 2st mottagare RF-605.

560-systemets sändare

På alla TTL-kompatibla speedlights som ansluts till en 622-mottagare kan effekten regleras från sändaren. Detsamma gäller de kompatibla blixtarna YN560IV. För mottagarna av typen RF-605 gäller att dessa bara kan slås av och på. Däremot regleras effekten på den batteridrivna studioblixten med dess egna fjärrkontroll, så den kan man ändå fjärrstyra.

Som exempel på när detta används ses bilden nedan på min Citroën Jumpy. Där användes totalt sex blixtar, (dock inte grupperade exakt enligt ovan):

A - Huvudljus (studioblixt)
B - Bakre delen av sidan
C - Främre delen av sidan
D - Inne i förarutrymmet
E - Märket på motorhuven
F - Upplättning på motsatta sidan

Citroën Jumpy
Foto: Christer Hägglund

Alla produkter som används i beskrivningen ovan hittar du i vår kategori Blixtar och blixttillbehör

/Fotofyndet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar